PUBLICITAT

Els accidents d'avió

  • Els sinistres aeris que ajuden a donar llum sobre l'opacitat aèria
FERNANDO MEXÍA
Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

Si bé l'avió és el mitjà de transport més segur, així ho diuen les estadístiques, la manca de transparència respecte al que passa durant un vol converteix l'experiència del passatger en un acte de fe en què la realitat només transcendeix en cas d'accident.

Assegut en una aeronau de baix sostre, incomunicat i a deu quilòmetres d'altura, el viatger queda a mercè de la tecnologia i la destresa d'un pilot al que no posa cara i que habitualment es limita a saludar per la megafonia interna.

El sinistre va tenir lloc dissabte a San Francisco (Califòrnia) quan un pilot aprenia com aterrar un Boeing 777 de la companyia sud-coreana Asiana Airlines amb més de 300 persones a bord, dues de les quals van morir, i que ha enfosquit algunes pràctiques.

«Quan puges a un avió, el pilot té literalment la teva vida a les mans», manifesta l'advocat Paul Hudson, president de l'organització de consumidors aeris més gran dels EUA, Flyers Rights, que reclama més informació pública sobre els professionals que solquen els cels.

Hudson considera que hauria d'existir una base de dades accessible a qualsevol on figurés la destresa dels pilots, el seu historial de conducta, les seves hores d'experiència, cosa que, al seu parer, «seria molt útil per a tothom» i contribuiria a elevar el nivell de pilotatge.

L'Administració Federal d'Aviació «compta amb una, però és només per als empleats de les companyies aèries, no permet que la gent ho vegi», explica Hudson, al recordar que els advocats i els metges als EUA si estan sotmesos a l'escrutini públic.

Des de Flyers Rights es considera que aquest llistat hauria de tenir un caràcter internacional donada la freqüència dels vols de codi compartit, aquells que diverses companyies aèries venen com a propis als seus clients, encara que després l'avió i la tripulació en què es faci el trajecte sigui d'una de les empreses associades.

«Avui dia ja no saps ni a quina aerolínia vas», es va queixar Hudson, que va reconèixer que fins i tot encara que existís una base de dades pública de pilots, aquesta no tindria aplicació pràctica a l'hora comprar bitllets per com funciona el sector.

«Les aerolínies no saben qui pilotarà cada avió fins poc abans del vol», admet.

Tot i que les causes de l'accident de l'avió d'Asiana Airlines encara s'estan investigant, ha quedat palès que el pilot en pràctiques tenia només 43 hores de vol en un Boeing 777, encara que era expert en altres aeronaus, i que el supervisor debutava com a instructor, una cosa ignorat pel passatge.

L'avió va topar amb la seva cua contra un dic abans de tocar terra per anar massa baix, després va fer un gir de 360 ??graus per després aturar-se.

Fins a dos segons abans de l'impacte no hi va haver comunicació oral entre l'aprenent i el professor, segons van constatar les autoritats.

El cas va recordar a un passat del 1999, quan un altre avió sud-coreà es va estavellar després d'enlairar-se de Londres per tensions entre el capità i el primer oficial atribuïdes a relacions de jerarquia pròpies de la cultura d'aquest país, encara que no s'ha confirmat que això passés a Sant Francisco.

«Hi havia quatre pilots en aquesta cabina (del Asiana) i tots tenien moltes hores d'experiència», assegura Rudy Quevedo, director de Global Programs de l'Flight Safety Foundation, organització internacional que promou la seguretat aèria, que va confirmar que les « pràctiques «de pilotatge amb vols comercials són una cosa habitual.

«En algun moment has de volar per primera vegada i aterrar per primera vegada. És impossible fer-ho d'una altra manera. No hi ha senyals de que això sigui un problema, però haurem d'esperar a l'informe final de l'accident per veure què va passar», va explicar.

Quevedo qualifica de «molt alts» els estàndards fixats per les grans aliances mundials d'aerolínies com One World, Star Alliance (a la qual pertany Asiana Airlines) o Sky Team, que al seu parer han de ser un referent de seguretat per als passatgers.

«Mentre estigui amb una reconeguda aerolínia estarà bé», ha indicat l'expert, que va recordar que la probabilitat de formar part d'un incident aeri amb víctimes mortals és baixíssima.

«De mitjana, una persona hauria de volar tots els dies de la seva vida durant 123.000 anys per veure's involucrada en un accident amb morts. Fins i tot en aquesta situació, la probabilitat de sobreviure és elevada», ha declarat H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT