PUBLICITAT

Quan s'insta a l'incompliment de la llei

  • És molt preocupant que el Síndic, recolzat per DA, indueixi el no compliment de la mateixa llei
ROSA GILI
Consellera general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata

Periodic
Foto: TONY LARA

Durant la darrera sessió del Consell General vam viure un trist capítol que esperem que no es reprodueixi més. I ho hem de dir amb aquesta contundència, mai més.

Dijous passat, el Consell General va aprovar –amb els vots en contra dels socialdemòcrates– l'informe del Tribunal de Comptes que permetrà a la candidatura Moviment Massanenc (MM) cobrar una subvenció destinada a sufragar despeses de la campanya electoral corresponent a les eleccions comunals. El que importa aquí no és el que –l'atorgament de la subvenció– sinó el com –el camí que s'ha seguit per atorgar-la.

La llei qualificada de finançament electoral regula el finançament de les campanyes electorals generals i comunals establint una sèrie d'instruments necessaris per a aquesta regulació. I en concret, en el seu article 11 determina els terminis de temps per a les diferents gestions que han de fer la Junta Electoral, els Administradors Electorals i el Tribunal de Comptes. De fet, l'esmentada normativa legislativa estableix un termini d'entre 60 i 80 dies després de les eleccions perquè els partits dipositin al Tribunal de Comptes la comptabilitat de la campanya electoral. I en l'incompliment d'aquest termini és on s'origina la polèmica quan la formació massanenca presenta els comptes amb molt retard, mesos després de que el tribunal hagués tancat l'informe respecte de totes les altres candidatures. Però anem a pams.

La primera gestió la fa la Junta Electoral informant al Tribunal de Comptes dels resultats de la seva activitat fiscalitzadora en el termini de dos mesos des de la celebració dels comicis electorals. Posteriorment, entre els 60 i els 80 dies posteriors a les eleccions, les candidatures que acompleixen els requisits exigits per a rebre subvencions estatals presenten davant del Tribunal de comptes tota la documentació. En data 19 de juny de 2012 el citat organisme tancava l'informe corresponent a les despeses electorals de les eleccions comunals tot i destacant en l'apartat de conclusions la no presentació de la comptabilitat corresponent a la candidatura de Moviment Massanenc, confirmat per l'informe de la Junta Electoral en data del 14 de maig del 2012. Fins aquí, tot correcte.

Ara bé, la nostra sorpresa apareix uns mesos després quan el Tribunal de Comptes emet un informe complementari per trametre al Govern la demanda del pagament de la subvenció electoral a la candidatura de la formació massanenca totalment fora de termini. I la sorpresa es transforma en indignació quan queda palès en l'informe que fou a demanda del Síndic general, mitjançant una carta enviada en data 2 d'octubre del 2012 –quatre mesos després del tancament del primer informe- que el Tribunal de Comptes analitzava fora de terminis la comptabilitat electoral de la candidatura en qüestió.

Aquesta gestió, que no és l'habitual ni la normal ja que les diferents candidatures transmeten les seves comptabilitats directament al Tribunal de Comptes, va deixar ben clares les instruccions del Síndic al Tribunal de Comptes. És evident que ben poc marge d'actuació li va quedar a l'organisme obligant-lo també a actuar obviant el pas previ i necessari de l'anàlisi de la Junta Electoral, la qual no s'ha tornat a reunir per analitzar aquesta qüestió.

És moltpreocupant que la màxima autoritat del Consell General, el Síndic General, recolzat pels consellers generals de Demòcrates per Andorra de la Comissió de Finances, indueixi el no compliment de la mateixa llei, instant el Tribunal de Comptes a actuar fora de terminis i per tant, fora de la legalitat. ¿A on hem arribat? ¿Quin sentit té posar terminis a les lleis per incomplir-los alegrement després?

D'altra banda, la majoria demòcrata va avalar l'atorgament de la subvenció al·legant que la llei no fixa cap sanció per presentar la comptabilitat fora de termini. És cert. Igual de cert com que la mateixa normativa estableix molt clarament el terminis que té el Tribunal de Comptes per elaborar l'informe que, ningú no ho pot obviar, és el que acaba perfeccionant la concessió de la subvenció.

Per tots aquests motius el Grup Parlamentari Socialdemòcrata va votar en contra d'aquest informe ja que no podem donar suport a cap actuació que insti la il·legalitat donant l'aval a moviments fora de termini i totalment fora del què regula la llei qualificada de finançament electoral.

Si els màxims òrgans del poder legislatiu no són capaços de fer respectar la legalitat, ¿quina legitimitat tenen per demanar-la als nostres ciutadans? Els socialdemòcrates no volem ser còmplices d'aquestes perilloses maneres de fer i per això denunciem que és inadmissible que els màxims garants del bon compliment de la democràcia, a través de les seves lleis, siguin els primers en incomplir-les. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT