La tauleta digital
Quan s'iniciava la dècada dels seixanta començà la meva escolaritat. El primer instrument que vaig fer servir me'l proporcionà la mestra, que era la meva mare. Es tractava d'una pissarra manual, molt semblant a una llosa, però amb els cantells de fusta. Anava acompanyada d'un pissarrí per escriure sobre aquella superfície. Escrivies i esborraves tantes vegades com fos necessari. Era una mena de finestra d'ordinador primitiu, però sense memòria. Eren temps d'austeritat. A mitjans dels seixanta l'enciclopèdia Àlvarez va ser reemplaçada pels llibres de text. Unitats didàctiques, així recordo que es deien. Al batxillerat, que llavors començava quan els alumnes tenien onze anys, ja fèiem servir un llibre de text per cada assignatura i l'acompanyaven les corresponents llibretes, una de brut i l'altra de net. Han passat vàries dècades i la societat ha canviat notablement, en especial en la transmissió de la informació. La popularització d'internet a mitjans dels noranta va posar les bases d'un nou paradigma. L'escola també ha canviat, no tant però, o no tan ràpidament. Hi ha aspectes de l'escola que són consubstancials i intemporals, com ara l'atenció a l'alumne, l'acompanyament de la persona, el desenvolupament de les seves capacitats. Sí que ha mirat de modernitzar-se, d'adaptar la metodologia als nous temps i a les innovacions pedagògiques. Seria impensable una escola no arrelada a la seva societat, als seus costums, a les seves tradicions, que no fes servir els seus avenços tecnològics. La preocupació per incorporar la tecnologia de la informació a l'escola ha estat una constant al nostre país i el Ministeri d'Educació, independentment del color del ministre corresponent, sempre ha treballat per dotar els centres dels instruments necessaris per accedir a la xarxa. Ara s'ha donat un pas més i s'adopten els últims avenços informàtics, que tant poden ajudar en l'ensenyament. Serà una nova manera de treballar que no consistirà solament en la utilització de la tauleta (una eina més), sinó en una renovació pedagògica que pretén fer capaços tots els alumnes amb un treball multidisciplinari i cooperatiu. Els darrers dos anys els professors han estat formant-se. Així es farà cada any per tal que els docents puguin portar a terme amb èxit aquesta renovació imprescindible.
Per a més informació consulti l'edició en paper.