Andorra laboratori
- Foto: EL PERIÒDIC
He de confessar com la primera vegada que vaig escoltar-ho em va sobtar. L'any passat el cap de projectes estratègics del Govern va explicar la seva aposta i visió per a que Andorra esdevingui un centre de proves per a emprenedors i empreses tecnològiques.
La visió qualifica el país com a un laboratori ideal per realitzar la fase final dels tests dels processos de fabricació de productes per a empreses tecnològiques, i com a escenari òptim per a l'assaig general dels seus productes. La visió s'emmarca en el procés d'obertura econòmica del Govern.
La proposta és fàcil d'entendre, per a que les empreses no hagin de reproduir artificialment les condicions de mercat en un laboratori ideal, es proposa utilitzar el nostre país perquè les seves dimensions són petites i tenim desplegat al cent per cent la xarxa de fibra òptica. Si a més ho completem amb els vuit milions de visitants, ens trobem en l'escenari ideal com a laboratori tecnològic, el qual les empreses podrien utilitzar per provar els seus productes i serveis destinats al comerç, al turisme, com a la medicina assistencial telemàtica, entre d'altres opcions.
L'acord que ha signat Andorra Telecom i l'empresa nord-americana Cisco Systems, líder mundial en la gestió de xarxes de comunicació, per provar la seva tecnologia, demostra l'encert d'aquesta oportunitat de negoci per al nostre país, perquè no sols és factible sinó que alhora és rentable per a les empreses privades.
Comento la notícia per mostrar com és d'important provar i mesurar el grau d'eficàcia i d'acceptació dels productes i serveis abans de ser llençats al mercat. No en va el cost dels estudis de viabilitat poden arribar a suposar el 40% el seu cost de l'elaboració. Les proves són necessàries, però aquestes s'han de fer en un entorn per mesurar molt bé les opcions d'èxit o fracàs dels nous productes o serveis, abans de ser una realitat per als consumidors. En definitiva, abans de posar en marxa qualsevol nou servei s'ha d'haver mesurat amb certitud el grau de viabilitat i de rendiments que aquest pot arribar a generar. Aquest procés no es fa en base a suposicions o inferències fetes amb d'altres empreses o ciutats, sinó mesurant bé tots els efectes, incidències, i beneficis de qualsevol producte o servei nou.
Per a m�s informaci� consulti l'edici� en paper.