PUBLICITAT

¿Carlemany per a vianants?

  • Els carrers tancats han de tenir interessos per fer-los atractius, com són el cultural, l'històric i el comercial
Esther SANTURÉ
Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

El comú no pot obviar i ignorar que hi ha una part dels comerciants i empresaris que no estan a favor de que l'avinguda Carlemany esdevingui únicament per a vianants. Aquesta oposició no és gratuïta i no ve donada per una voluntat de ser involutius, de donar l'esquena a la millora de la nostra parròquia sinó que és conseqüència d'una mala gestió per part del comú del projecte i que ha generat molts dubtes, incerteses, desconfiança i per tant oposició.

No oblidem que aquest neix d'una proposta de la Cambra de Comerç de convertir les avingudes Meritxell i Carlemany per a vianants. Aquest era un projecte ambiciós que necessitava que els dos comuns, el d'Andorra la Vella i el d'Escaldes-Engordany treballessin plegats perquè fos una realitat. Però a més a més, convindria recordar com aquesta proposta no era de les prioritàries, i d'entrada no la feia permanent sinó que proposava únicament «establir restriccions al trànsit en els períodes i horaris de més afluència de compradors». Una proposta que va ser de les menys valorades al ser la número 38 del total de les «50 propostes per dinamitzar el comerç a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany» de l'informe final i conclusions de la Jornada organitzada per la Cambra de Comerç, el novembre del 2010.

Per a Andorra la Vella era del tot imprescindible per poder avançar buscar el consens dels comerciants, no tant sols de tot l'eix comercial sinó també dels de les zones comercials adjacents, part igualment important del teixit comercial de la parròquia. Davant de les dificultats en trobar aquest consens el projecte es va desestimar.

El Comú d'Escaldes-Engordany decideix, dos anys després, tirar pel recte i fer públic el projecte de convertir l'avinguda Carlemany per a vianants sense haver-ho portat al programa electoral, sense ni molt menys sotmetre'l a debat públic. Es van afanyar a buscar el suport bàsicament de grans cadenes i franquícies prometent solucions a tots els problemes que es derivessin del tancament de l'avinguda al trànsit, com són la càrrega i descàrrega etc….Van iniciar ràpidament converses amb Mobilitat per trobar solució al canvi traumàtic que això suposarà per al reordenament del trànsit, etc… i van constituir una comissió de treball amb l'objectiu de treballar en el projecte, posant data al tancament i fent cas omís als representants de l'Associació de veïns de l'avinguda contraris al projecte, i oberts a treballar en altres solucions mixtes per arribar a un consens total de tots els comerciants, empresaris, hotelers i veïns de l'avinguda.

Aquesta manera de fer, aquest tarannà, demostrat per les nostres autoritats que haurien de treballar pel bé de tots els seus ciutadans, denota un menysteniment a una part importantíssima de la ciutadania que no entén la urgència, la prioritat, la dèria a voler fer-se passar pels impulsors d'un «projecte de futur i de país» que no és més que un retall d'un idea inicial que a la nostra escala si que era molt més de futur i de país.

No podem entendre com a país petit que som que els nostres polítics ens vulguin fer creure que fer per a vianants un part petita del nostre eix comercial repercutirà positivament en crear un interès comercial particular. Els carrers per a vianants han de tenir interessos diversos per fer-los atractius, com són el cultural, l'històric a més del comercial, sinó poc a poc es poden convertir en nyaps de carrers desvirtuats de la seva identitat de tradició fortament turística i comercial.

Aquest és el perill si no s'han previst les repercussions reals obtingudes a partir d'estudis seriosos basats en la nostra realitat i no en zones per a vianants d'altres ciutats que no tenen rés a veure amb el nostre tamany, població, climatologia, hàbits comercials, i fenomen turístic molt particular com el que som.

També s'ha de tenir en compte en aquesta reflexió la complicada conjuntura econòmica actual, turística i comercial que afavoreix polítiques de low cost que malmeten la nostra imatge com a destí turístic de prestigi i que aquestes sí que beneficien interessos particulars en detriment de l' interès general.

Abans de fer volar coloms amb grans frases fetes que agraden a tothom, siguem seriosos i prenem decisions amb sentit comú, reflexionades i consensuades.

I tenim massa a perdre tots plegats, l'equip comunal, també.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT