PUBLICITAT

Menys consum

ALEXIS ESTOPIÑÁN
[email protected]

Periodic
Foto: NOE

Ahir es va fer públic el consum nacional dels anys 2010 i 2011. En concret l'any passat les llars del país van consumir 1.500 milions d'euros, és a dir, que de promig cada llar va tenir una despesa de 53.865 euros, el que suposa que cada persona ha tingut una despesa de 27.000 euros a l'any.

També el mateix dia el Centre de Recerca Sociològica (CRES), ha fet públic un recent estudi en el qual estima com un 3,5% de la població es troba en precarietat, i que un 20% de les llars arriba a final de mes amb dificultat o molta dificultat.

Comparant aquestes dades un té la sensació que ambdós estudis descriuen diferents països. Però la realitat és la mateixa, i la manera de presentar la informació és tant determinant com els valors d'aquests estudis.

L'enquesta de pressupostos familiars que realitza el Departament d'Estadística és l'enquesta més robusta i sòlida que es desenvolupa a Andorra des de l'any 2001. Si bé, està contínuament millorant la seva metodologia per agafar els estàndards europeus, el cert és que si només ens quedem amb la mitja de les dades sembla que tothom visqui en un món ideal. En base a aquesta enquesta es podran desenvolupar els estudis de la pobresa relativa de forma periòdica i així determinar quins són els llindars de precarietat i alhora avaluar si el salari mínim del país és suficient per viure a Andorra.

En tot cas, la situació és difícil, tal com ha transmès l'estudi del CRES o com ho manifesta des de fa uns anys Càritas, el qual no deixa d'augmentar el nombre d'ajudes. Per això és decisori l'augment de la partida en les ajudes de Benestar Social del Govern.

I és que en aquest parell d'anys, tothom ha canviat els seus hàbits de consum a la força, i així es fa palès en la disminució del -4,6% de tot el consum. Un fet que també s'ha traduït en les despeses que fem a l'estranger, on consumim un 15% de totes les nostres despeses. En aquest sentit, és pertinent la campanya del Govern per consumir més al país. El repte no tant sols el té l'empresari sinó també el consumidor.

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT