PUBLICITAT

Diferencial de preus

ALEXIS ESTOPIÑÁN

Aquesta setmana l'Institut Nacional d'Estadística (INE) d'Espanya ha publicat una revisió a la baixa les dades del PIB dels anys 2008 a 2011, mantenint encara com a dades provisionals els tres darrers anys. D'aquesta revisió manté el +0,9 del 2008 i el -3,7% del 2009, però passa del -0,1% al -0,3% el 2010 i del +0,7% al +0,4% el PIB del 2011.

Si es considera que un país entra en recessió quan el seu cicle econòmic es contrau, és a dir, quan almenys el PIB disminueix dos trimestres consecutius. Amb aquesta revisió l'INE ha concretat que la recessió espanyola es va iniciar al darrer trimestre del 2011, continuant en els dos trimestres del 2012, motivat principalment per la forta caiguda del consum de les famílies.

Les crisis són com un peix que es mossega la cua, i quan més apreta més mal fa. Per això, segons el FMI, la recessió continuarà, doncs ja advertia al mes passat com l'increment dels impostos del govern espanyol acabarà comportant una disminució del PBI pel 2012, revisant la seva previsió del -0,6% al -1,2%.

L'increment de l'IVA que s'aplicarà a partir de demà a España, del 8% al 10%, i del 18% al 21%, provocarà principalment un increment de preus en tots aquells béns que no siguin bàsics, tal com han comentat les principals cadenes de distribució. Fet que d'una manera o altra acabarà provocant una reducció més forta del consum de les famílies.

Però dins aquesta pista de descens encara hi ha dades que es mantenen en positiu dins el PIB espanyol, com són les exportacions i la despesa del turisme, que ha augmentat en aquest juliol un +6,4% respecte l'any anterior.

Pel mateix, si a Espanya suporta millor la crisi en base a les exportacions i al turisme, nosaltres des d'Andorra hem de fer el mateix aprofitant que el diferencial de preus s'incrementarà a partir d'aquest setembre.

Algunes empreses del país, aquest estiu ja han incidit en la seva comercialització, mostrant el diferencial de preus de productes concrets. Una opció que en certa mesura s'hauria de portar a terme, cautelosament, en les campanyes institucionals de tardor i hivern.

Però tampoc ens hauríem de confondre en acentuar la venta dels productes bàsics, perquè l'escaç marge no sempre compensarà les ventes. S'ha de continuar apostant en la qualitat dels productes i serveis, perquè és aquest tipus de turisme on hi ha més capacitat adquisitiva.

Aquest estratègic diferencial de preus s'ha de gestionar bé i serà determinant pel nostre PIB del 2012. No sols ha d'anar en benefici del turisme, sinó que també hauria de constituir un pol d'atracció per les marques estrangeres d'alt nivell per instal·lar-se a casa nostra.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT