PUBLICITAT

Transparència vs. comunicació

MONTSERRAT RONCHERA
escriuresenseinterrupcions.blogspot.com

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

Fa pocs dies el moviment AD800 recollia prop de 1.500 signatures per reclamar «transparència de la seguretat social». Ràpidament, el Consell d'Administració va respondre i permetre la publicació d'algunes dades als mitjans de comunicació –en aquest mateix, per exemple–, entre les quals, el detall de com es genera la despesa sanitària.

Tot i que cal felicitar la iniciativa dels uns, la diligència en la resposta dels altres i la rapidesa en la transmissió mediàtica dels tercers, no em va deixar de sorprendre que tot plegat correspongués més a una acció de comunicació que a una acció de transparència.

¿Què s'entén per comunicació corporativa? És un procés d'interacció que es produeix entre emissor i receptor, que consisteix en el traspàs controlat d'informació per part de l'emissor, presentant habitualment allò que millor li convé, i que va encaminat a aconseguir que el receptor tingui un millor coneixement i una millor imatge d'allò que vol transmetre l'emissor.

¿I la transparència? Inclou un concepte que va més enllà de la comunicació, i és que la transmissió de la informació es fa sense cap mena de filtre o de control per part de l'emissor, de manera que la informació arriba tal qual, sense manipulació o tractament, cosa que permet que el receptor es pugui fer una idea exacta de la realitat tal i com és.

Un cop assimilada la distinció, cal desenvolupar prou sentit crític per poder destriar allò que se'ns vol dir d'allò que volem conèixer. Així, referint-nos a la CASS, hi ha moltes preguntes d'interès públic per plantejar: ¿Quines mesures s'estan implantant per reduir la despesa de la branca general? ¿Quin és el seu impacte quantificat i el calendari?¿ Com són els actuals convenis amb proveïdors i quins criteris de control hi són establerts? ¿Quines són les proves que tenen un volum o un cost de realització superior a la mitjana i com es controlen? ¿Què se n'ha fet, de l'auditoria de gestió interna que va encarregar l'anterior Consell d'administració per millorar l'eficiència i la transparència?



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT