PUBLICITAT

Pensions de la Policia: més enllà del 2%

  • Per fer front al complement de jubilació els policies haurien de cotitzar entre 26 i el 39% del salari mensual
JORDI CINCA // Ministre de Finances i Funció Pública

El passat 8 de maig vaig mantenir una reunió amb els representants dels diferents sindicats de la funció pública per presentar-los els resultats de l'estudi actuarial sobre el complement de jubilació dels treballadors de l'administració general. Arran d'aquesta reunió s'han publicat diverses noticies al respecte, s'han fet molts comentaris en tertúlies i s'han escrit interessants articles d'opinió, com el signat pel vicepresident i portaveu del SIPA Sr. Joan Comella, publicat en aquest mateix diari el passat dia 12.

La situació presentada, i gestada durant els darrers 40 anys, és molt preocupant i era perfectament previsible. Fa referència a diners públics i, per tant, ens afecta a tots. Mereix ser explicada amb detall, aportant tota la informació, sense valoracions subjectives, sense posar-hi ni treure-hi res. Així ho farem les properes setmanes. Avui només pretenc dues coses: acotar el problema global i centrar el cas particular de la Policia comentat en l'article del Sr. Comella.

 

Resumidament els fets són els següents: diverses lleis i decrets aprovats les darreres quatre dècades han fixat les condicions d'accés a la jubilació dels funcionaris, la prestació que perceben si es prejubilen, i el complement que reben quan comencen a cobrar la pensió de la CASS arribats als 65 anys. La casuística és molt variada en funció de si es pertany a un cos o a un altre, i desgranar-la ja ens ocuparia un article. Tot i fixar les condicions, cap d'aquestes normes preveu explícitament com s'hi ha de fer front, ni l'obligació de dotar cap fons de jubilació, ni l'origen dels fons que l'haurien de constituir, amb una única excepció que comentaré més endavant.

En qualsevol cas, entenc que una gestió prudent hauria aconsellat -des del primer moment en què es van aprovar unes condicions de jubilació que van més enllà de les que cobreix la CASS- constituir un fons de vellesa que, a partir de les aportacions fetes, anés fent front a les obligacions futures a mesura que es prejubilen o jubilen els treballadors de l'administració general. Això és el que no s'ha fet mai. Així, el que ens diu l'estudi actuarial és que a 31 de desembre de l'any 2011 el fons –que no existeix- hauria d'estar dotat amb més de 273 milions d'euros, i en el futur caldria seguir dotant-lo cada any amb aproximadament 15 milions d'euros més.

El cas concret del complement de jubilació dels funcionaris de la Policia, si bé a la base pateix els mateixos problemes, té connotacions diferents que convé explicar. El primer que cal dir és que, a diferencia de la resta de funcionaris, als de la Policia des de fa més de 40 anys se'ls aplica una retenció del 2% del seu salari. Els diners d'aquesta retenció haurien d'haver servit per constituir un fons des del qual pagar les prestacions de jubilació dels seus partícips. Aquest fons no s'ha constituït mai. Així doncs, és comprensible i legítima la preocupació manifestada pel Sr. Comella en relació als seus diners i els dels seus companys. Com deia no s'ha constituït cap fons. El que sistemàticament ha passat és que s'ha tractat aquest 2% com menys despesa. És a dir, no s'han abonat a cada empleat afectat i tampoc al compte del fons. Senzillament, no han arribat a sortir de caixa i conseqüentment la liquidació del capítol 1 del pressupost s'ha vist disminuïda en aquesta quantitat. Al mateix temps, des del mateix capítol 1 del pressupost s'han anat pagant la totalitat de les prestacions de prejubilació i jubilació dels funcionaris de la policia –i de tots els altres-. Mala i difícilment justificada praxis.

Però, si s'haguessin fet les coses bé ¿quants diners hi hauria al fons? No n'hi ha, per raons diferents, però tampoc no n'hi haurien. ¿Per què? Doncs perquè el 2% que es reté del salari no cobreix, ni de bon tros, la prestació que preveu la llei qualificada de la Policia. A tall d'exemple el passat mes d'abril la quantitat total retinguda als policies actius ha estat de 9.765,14 € i la quantitat total abonada als funcionaris prejubilats i jubilats ha estat de 145.243,88 €. Per tant, el que passaria és que cada mes es comptabilitzaria al fons l'aportació del 2%, tot seguit es faria el pagament als beneficiaris utilitzant la totalitat del fons, i en no ser aquest suficient es complementaria des del pressupost de l'Estat.

Aquesta resposta ens genera automàticament una altra pregunta. ¿Quan s'hauria de cotitzar –independentment de qui ho fes- per dotar correctament un fons que permetés fer front al complement de jubilació previst a la llei qualificada de la policia? Hi ha dues respostes. Per assegurar el complement previst per als policies incorporats al cos abans de l'any 2004: al voltant del 39% del salari mensual; i per als incorporats amb posterioritat al 2004: al voltant del 26%.

I tot seguit possiblement els lectors no podran reprimir una exclamació interrogativa. ¿¡Tant!? Si, i aquí està el moll de l'os de la qüestió. A grans trets podem dir que hi ha dos tipus de règim de jubilació a la Policia: per als agents que es van incorporar al Cos abans de l'agost del 2004 i per als que ho van fer amb posterioritat a aquesta data.

Qualsevol policia incorporat al Cos abans de l'agost del 2004, es pot acollir a la jubilació voluntària amb 20 anys d'exercici amb una pensió equivalent a un percentatge del darrer salari percebut. Aquest percentatge es calcula multiplicant per dos el nombre d'anys treballats al Cos. Veiem-ne un exemple: una persona que va començar a treballar als 25 anys amb 45 ja es pot prejubilar, i cobrarà cada mes, i fins a la seva mort, una pensió del 40% del darrer salari. Ho farà amb independència que dels 45 als 65 anys treballi en un altre lloc i, a més a més, de la pensió que percebrà de la CASS a partir dels 65.

Per als policies incorporats de l'agost del 2004 en endavant les condicions són molt similars a les de la resta de cossos especials, és a dir: possibilitat de prejubilar-se als 55 anys amb el 60% del darrer salari, sempre que hagin treballat un mínim de 25 anys. Jubilació obligatòria als 60 anys amb el 70% del darrer salari i quan s'arriba als 65 anys, i es comença a cobrar la pensió de la CASS, complement d'aquesta pensió fins al 70% del darrer salari percebut.

Però tant en un cas com en l'altre, es tracta de prestacions de jubilació complementàries a les previstes a la Seguretat Social i que no es cobreixen, ni de lluny, amb el 2% de retenció que s'aplica als salaris dels agents de la Policia des de fa més de 40 anys. Aquest nivell de prestacions i, no cap altra, és la raó per la qual la caixa també estaria buida encara que s'hi hagués dipositat el 2%. El problema és molt més gran.

Com deia al principi aquests son els fets, sense posar-hi ni treure-hi res. Només cal llegir el BOPA. A partir d'aquesta realitat haurem d'analitzar la viabilitat del model i construir el futur. Però tinguem present que cada dia que passa i no s'hi fa res, el problema s'agreuja. Podem matar el missatger, però això no canviarà la realitat.

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT