PUBLICITAT

Grècia, el preu de la humiliació

CARLOS CARNICERO
PERIODISTA

La història és un llibre on els poderosos no volen aprendre. El que ha passat en les eleccions gregues estava vaticinat. Quan s'hi humilia i s'empobreix a un país, sempre els radicalismes surten guanyant.

El pla Marshall per ajudar a la reconstrucció d'Alemanya va ser una conseqüència de la lliçó apresa en el Tractat de Versalles, que va posar final a la I Guerra Mundial amb una condicions imposades a Alemanya que eren impossibles de complir. I a més injustes, estúpides i humiliants.

El poderós Marc alemany va arribar a canviar-se per més de set bilions per un dòlar. La misèria i la desesperació s'instal·laren sobre l'orgull del poble alemany. I el resultant va ser un decenni de creixement dels partits extremistes i la impossibilitat de donar governabilitat a una gran nació avasallada. El que va passar després és més que evident: l'ascens de Hitler al poder, l'extermini jueu i la II Guerra Mundial.

Als aliats, el 1945, no se'ls va ocórrer fer responsables dels horrors del nazisme als alemanys.

L'Alemanya d'avui ha comès la injustícia i l'error de culpabilitzar els ciutadans de Grècia de les presses dels seus governants. Ja tenim un partit nazi al parlament Grec: sense dissimulacions, amb els seus símbols amenaçants i la xenofòbia i el racisme exhibits com la seva carta de naturalesa. Ningú assegura que el populisme no sigui contagiós. Només cal veure l'ascensió del partit de Marine Le Pen que pot tornar a créixer en les pròximes eleccions legislatives franceses.

El problema amb el deute Greg, que va ser el principi de la gangrena de l'Europa del sud, es va poder resoldre aplicant la solidaritat i la comprensió, que va ser senya del creixement de la Unió Europea fins a l'arribada de la cancellera Angela Merkel al poder a Alemanya.

Demonitzar als «vagues del sud» pels eficients alemanys és generar una bretxa a la Unió Europea que serà molt difícil de superar.

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT