PUBLICITAT

Nou llibres còsmics

  • Nou propostes aparentment diverses que permeten ser lligades entre elles de manera molt sorprenent
ANTONI POL I SOLÉ // Arquitecte

Nou llibres d'art i alhora nou obres, que haurien pogut ser-ne deu, ens esperen a la galeria Jardin Cosmique Andorra, a Escaldes, al c. Josep Viladomat 30, fins al 17 de maig, en una excepcional mostra de llibres, singulars, inèdits, captivadors i sensacionals que cerquen l'emoció per la sensibilitat i la bellesa, procurant sensacions a la nostra ment, més enllà del coneixement racional, i per tant dins del coneixement inspirat.

Mai tanta densitat en tan poc espai.

Cinc parelles per àmbits artístics, arquitectura, escultura, fotografia, pintura i poesia. Amb Miquel Mercè i Alfons Valdés com a arquitectes, amb Eva Ariza i Joan Canal com a escultors, amb Eduard Comellas i Jean-Luc Herbert com a fotògrafs, amb Zoe com a pintora perdent-se la Rosa Mujal en el camí (dedicada a altres creacions) però ambdues com a ànimes del projecte, conjuntament amb els galeristes amb Jordi Pérez al davant, i amb Teresa Colom i Ester Fenoll com a poetes.

Nou cosmos, o universos, amb nom propi, la Biblioteca filtrada de Mercè, el Primer llibre de primavera de Valdés amb l'obra Seguint la vida, el Blawling d'Eriza, el Punt d'inflexió de Canal amb l'obra Motxilla, la Solució salina de Comellas, els 0º C et moins d'Herbert, l'Eterna ment en busca del paradís de Zoe, La meva mare es preguntarà per la mort de Colom i Agradezco tu amor, pero tengo otros planes de Fenoll.

Tots ells dins d'un sol univers. Compartint alhora espai amb l'univers de K-Soul i el seu art per la llum a través del holocinetisme, presentant Dynagrams, Aqualiths, pintures digitals i joies holocinètiques.

Nou llibres d'art, nou obres amb seqüències o fulls «escrits» (escrits, pintats, fotografiats, esculpits, conformats i treballats) mostrats en peces o parts ordenades per plecs, formes o en ratlles, formant un tot.

El llibre, desfullat, de Fenoll, formatejat i convertit en uns materials senzills i banals, desordenats i aïllats s'ofereixen en un doble sentit, pel que són i pel que suggereixen, tot reflexionant entorn a la soledat en el trajecte vital únic i unipersonal al que estem enfrontats. Una artista expressiva i visionària que vol ser lliure i fer-nos lliures participant-nos amb claredat el seu missatge, intentant evitar la incomprensió, l'extremisme i la dispersió.

El llibre, compacte, de Colom, està encaixat com la mort, reclosa en un prisma. Dins del qual se'ns presenten fulls de matèria diferent, morta, fent de suport divers de tantes presències com absències per a prendre nova vida a partir del text quan és captat pel lector. Els textos i la seva quotidianeitat real i materialitzada envien impulsos i sensacions prenent vida pròpia.

El llibre, pictòric, de Zoe, desclou una història infinita que no s'atura en el procés continu del viure per morir i renéixer per viure i morir per renéixer i viure per morir i renéixer i així indefinidament o eternament.

El llibre, escultura, d'Herbert, presenta retrats d'escultures en evolució, atemperadament negativa, enteses dins d'un micropaisatge també en evolució que sobreposa alhora aigua i gel. Un seguiment i selecció minuciosos a la recerca de còctels compostos d'aigua, llum, temperatura i gust.

El llibre, fotogràfic, de Comellas, convertint la mar en terra i aire, materialitzant la seva superfície endins la terra o esvaint-la fent-la etèria, enlaire, ens vol mostrar, enganyant la mirada, la possible continuïtat d'aquestes realitats que considerem separades. Com una baralla de cartes tancades en una capsa de paper fotogràfic a l'espera de ser revelades i desvetllades en ser presentades per una punta i aixecades i deixades ràpidament de l'altra donant vida i moviment a una idea.

El llibre, petri, de Canal, presenta, sòlidament i fixa, abans que es perdi, un enamorament. L'intangible tangibilitzat i tancat amb pany i forrellat dins d'un enreixat. I cada fulla una llosa esgarrapada o foradada, incrustada o impresa per la memòria viscuda feliçment, en el doble objectiu de ser guardada com un tresor i assaborir-la quan sigui un record. La motxilla també de pedra, que l'acompanya, n'és el seu destí.

El llibre, joc, d'Ariza, és certament i alhora un joc de bitlles i un joc de paraules amb el bla-bla que hi apareix i que se n'endevina, d'un llibre, o onomatopèicament que se'n pot derivar. Ceràmica, paper i imatge en moviment jugant, és a dir presentant-se com el que no són i insinuant el que sí poden ser.

El llibre, gràfic, de Valdés, ofereix uns relats qualsevol, sense relació antre ells, només la que té a veure amb els sentiments que han provocat en l'artista, que els relliga l'un rere l'altre amb la simplicitat d'un gran creador plàstic amb l'experiència del qui coneix i accepta que la vida segueix i cal seguir-la, poc a poc, sense pressa, sense pausa i sobretot amb traça.

El llibre, funcionalista, de Mercè, resol la forma a través de la funció, en un doble salt mortal, amb imaginació i eficiència sense renunciar a l'espai, més aviat al revés, fent del llibre l'excusa per a crear un espai. El llibre sense fulls o d'un sòl full, continu i enrotllable explica com generar un espai per a resoldre, amb enginy, com guardar els llibres i fer-ho en l'espai.

Nou propostes aparentment diverses que permeten ser lligades entre elles de manera molt sorprenent, des de l'origen o disciplina artística de la que provenen, a pel seu procés o bé pel seu resultat, o bé pel seu contingut, o bé per allò que ens suggereixen.

Entre totes aquestes possibilitats els nou universos individuals es poden fondre en un de sòl, un cosmos en el qual es pot trobar la seqüència ben consistent i interessant de l'aigua, el mar, la vida, la transformació, l'amor, el joc, l'espai, la llibertat i la mort.

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT