La via del mig
escriuresenseinterrupcions.blogspot.com
- Foto: EL PERIÒDIC
Sembla que la presentació del nou model turístic d'Andorra als països estrangers està causant molts interrogants i fins i tot malestar en diferents empreses del sector. Tots sabem que l'era d'Internet i de les noves tecnologies ha modificat substancialment la manera de cercar informació i de fer reserves per als viatges. Les estadístiques ens diuen que el 85% dels internautes utilitzen Internet per viatjar; ara bé, també sabem que una tercera part dels europeus no disposen d'Internet, i per a alguns empresaris és una temeritat abandonar el canal tradicional de les oficines de turisme a l'hora de facilitar informació i fer promoció.
Cal recordar que l'obertura de les oficines de turisme correspon a una època en què el turisme era el pilar que sostenia l'economia andorrana; a més, el fet de no disposar de seus diplomàtiques va facilitar que les Oficines de turisme d'Andorra a l'estranger esdevinguessin les nostres finestres obertes a la resta món. Així, als anys 80, època en què era responsable a la Conselleria de Turisme al Govern d'Andorra, i sota la batuta de diferents polítics, vaig tenir l'oportunitat de buscar al millor preu una nova seu per l'Oficina de la capital francesa, Paris; de la mateixa manera es van anar obrint les Oficines de Brussel·les i de Berlín, fins i tot una efímera Oficina a Nova York, i també l'Oficina a Barcelona. Era un temps en què la participació en fires i les oficines facilitaven la cerca de nous mercats, però també presentaven l'Estat andorrà en àmbits internacionals.
Però, com deia al principi, els temps han canviat, estem en la societat de la informació i el nostre estatus internacional també ha evolucionat. Ens cal, doncs, revisar la promoció turística des de la proactivitat i, sobretot, utilitzant una estratègia multicanal, pensant en els internautes, però també en els 243 milions d'europeus que no ho són. Deu anys després del tancament de l'Oficina de turisme de Berlin, la seva responsable rep encara avui demandes telefòniques d'informació sobre Andorra, i això vol dir alguna cosa. Pensem-hi.
Per a més informació consulti l'edició en paper.