PUBLICITAT

La veritat

FRANCESC RODRÍGUEZ
Historiador
[email protected]

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

«Una visió cínica del periodisme sosté que la veritat no existeix. Que hi poden haver tantes veritats com interpretacions de la realitat. Aquest plantejament és una gran trampa. Crec que els periodistes hem estat negligents en descuidar la defensa de la veritat. Perquè la veritat, en periodisme, existeix. Almenys existeix la veritat dels fets, la veritat factual. Allò que és cert i és comprovable [...].

La veritat no és un compromís entre les seves diferents versions. I, tanmateix, potents aparells d'influència saturen l'espai informatiu amb versions i contraversions destinades a falsejar la realitat. Més que informar, allò que fa aquest tipus de periodisme és desinformar. Perquè la falsa neutralitat del periodisme de versions atorga les mateixes oportunitats a qui diu la veritat que a qui menteix. I perquè la veritat incòmoda té més dificultats per imposar-se al soroll mediàtic creat per sepultar-la [...].

La polarització partidista que domina tots els àmbits de la societat està provocant també una polarització informativa, de manera que el lector pot concloure, amb raó, una cosa que resulta letal per a la credibilitat del periodisme: que tots els mitjans deformen i distorsionen [...].

La societat està saturada d'informació que arriba de totes les maneres possibles i la premsa tracta d'adaptar-se als nous requeriments oferint un periodisme més interpretatiu. Però la interpretació no pot ser una coartada per la deformació.

Hem de partir dels fets per arribar a la seva interpretació i no al revés. El problema és que hi ha pràctiques periodístiques que prescindeixen dels fets o que els distorsionen fins aconseguir que coincideixin amb la versió que volen imposar. El seu objectiu és distorsionar la realitat, i si és possible, crear-la».

El text anterior forma part d'un escrit molt més llarg amb el qual Milagros Pérez Oliva, Defensora del lector del diari El País durant els darrers tres anys, s'acomiadava diumenge passat de la seva tasca. Les seves reflexions mereixen prou atenció com per cedir-li avui la paraula.

Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT