PUBLICITAT

La qualitat en pretèrit

ELISENDA VIVES // Historiadora

costa d'acceptar la desaparició del concepte qualitat com una prioritat per avaluar, i valorar, feina, maneres de fer, obres, objectes, producció o pensament. S'ha substituït per excel·lència, bella paraula, però que sembla volar per sobre de la mitjana. Sona bé, però potser amb un aire exclusiu, que és un dels fantasmes que amenaça les societats post-industrials. Titulars com el d'ahir, el d'infants que a Grècia arriben a l'escola amb gana, amb la reacció de l'Estat que ha de posar en marxa un pla d'alimentació, mostren aquesta exclusió.

L'accés a la supervivència, el debat sobre el dret a la salut són problemes que semblaven propis d'altres latituds. Ara es mostren les estranyes relacions de la vida econòmica d'avui. ¿Reduir el dèficit ha de portar a aquesta situació? La pobresa s'ha incrementat en països europeus i s'ha certificat a Espanya. Als Estats Units, ha augmentat el nombre de persones amb trastorns mentals, al Regne Unit han observat com s'estenen entre la gent sense sostre, afectada per un sistema complex de problemes, no solament econòmics, sinó relacionals.

Impossible mantenir-se indiferent a aquests problemes, conscients que es necessita, a més, una intervenció dels poders públics i de la solidaritat de tothom. És cert, com s'assenyalava des d'altres titulars, que som en el millor dels ambients. Ens permet un accés al coneixement extraordinari i podem gaudir de les creacions passades, s'ha acumulat música, literatura, obra d'art i hi accedim amb facilitat. Les ciències han avançat una barbaritat. En el món occidental, els drets, la llei, s'han convertit en una eina per fer prosperar persones i societats, han fet de la llibertat un valor imprescindible. ¿Quin interès pot haver-hi en acabar amb tot això? ¿Per què no fomentar la creativitat? Si tot es valora en diners –¿l'euro és la mesura del projecte europeu?–, resultaria molt econòmic, igual que recuperar la noció de qualitat. Abans es deia que comprar barat resulta car i amb certes actituds ens passarà el mateix.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT