Horitzó 2020
Aquestes festes, que antigament significaven una celebració cristiana amb retrobaments, perdons i àgapes –entre d'altres–, es van anar convertint amb el pas del temps, l'evolució de la societat i l'augment del benestar econòmic en un paradigma del consum i dels excessos. Avui, però, sembla que la societat occidental es troba en procés de canvi ja que, tothom, d'una manera o altra, fa un replantejament de la compra; a més, aquests llargs anys de crisi afecten la mentalitat de les generacions més joves, que han d'encarar un panorama totalment diferent al de les anteriors: l'escassetat de recursos, el creixement poblacional, la manca de treball per a tots i el canvi climàtic, impacten els models de consum de tot el planeta.
Si hem de creure el britànic Forum For The Future, que ha realitzat un estudi sobre les tendències que adoptarem en 2020, ens podem trobar amb quatre escenaris. En el primer, la majoria de consumidors farà les seves compres per sostenibilitat en botigues locals, a productors individuals i a través d'intercanvis online; cercarà recomanacions i qualitat en els productes.
En el segon escenari, el menys probable segons l'estudi, si l'economia global es recupera els consumidors gastaran com a bojos i les grans companyies seran les que marquin les regles del joc, com fins fa poc.
El tercer model, en el què la situació econòmica seguiria presentant un futur incert i tothom comptaria amb el canvi climàtic i els desastres naturals entre les seves principals preocupacions, faria que la desconfiança dels consumidors portés a comprar de forma directa; els intercanvis entre individus guanyarien popularitat i s'estendria el comerç alternatiu. En el quart i darrer escenari, en el marc d'una economia que es recupera lentament de la recessió, s'establirien fortes identitats nacionals, les compres es farien en les marques de confiança i mirant els productes més personalitzats.
Per la meva part em nego a tornar al déja vu del segon escenari, que ja sabem on ens ha portat.
escriuresenseinterrupcions.blogspot.com
Per a més informació consulti l'edició en paper.