PUBLICITAT

Més sobre informació

FRANCESC RODRÍGUEZ

De la mateixa manera que em referia fa un temps a la fina línia que separa la informació i l'opinió en els escrits periodístics, hi ha un altre límit que els professionals de la informació han de tenir molt present a l'hora de fer la seva feina: és el que separa la informació i la publicitat.

Em sembla que tothom arriba a distingir un publireportatge –generalment, a més, així sol ser presentat pel mitjà que el publica per evitar confusions. Tanmateix, alguns escrits informatius –en especial si són relatius a productes o serveis especialitzats– fan que ens arribi el dubte del seu caràcter ja que, si bé ofereixen una informació que interessa el lector, en més d'una ocasió es limiten a valorar aspectes positius deixant de banda els que no ho són tant –que també n'hi deu haver.

Segur que, gairebé sempre, no hi ha al darrere cap altre interès que l'estrictament informatiu, però el dubte pot arribar a fer-se present per al lector. És evident que si s'ofereix la informació és perquè a moltes de les persones que la reben els hi interessa, però l'enfocament del redactat pot provocar un qüestionament, i això no és bo.

L'equilibri, certament, pot ser difícil, perquè el periodista no ha de retreure's davant la política positiva d'una empresa que sap crear un interès pels seus productes –quan, a més, sap que els mitjans de la competència oferiran la informació als seus lectors–, però sí que hauria d'intentar que la notícia fos completa i imparcial. Aclarir en algun moment que una dada concreta que pot semblar poc objectiva prové de «fonts de l'empresa» i no de la pròpia verificació –encara que estigui degudament contrastada– ajudaria a evitar reticències.

El lector normalment confia en la informació que rep d'un mitjà que considera seriós i professional, i aquesta confiança s'hauria de correspondre sempre amb la realitat, ja que és la diferència que ens porta a valorar el mitjà amb qualificatius positius. L'esforç fet pel bon periodista rep d'aquesta manera la seva recompensa.

Historiador



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT