Alguna cosa es mou a Andorra
Tot i que la setmana vinent ja farà dotze anys, a la meva filla encara li he deixar la llum del passadís encesa per a què pugui dormir tranquil·la, i és que encara que es va fent gran, i com ens passa a tots, de vegades, quan tot és fosc, un necessita veure certa llum al final del camí.
De forma similar i des de fa massa temps els indicadors que periòdicament es van publicant ens prefiguren un futur negre i incert. Sense anar més lluny, les dades de setembre del mercat laboral continuen marcant un tendència d'un -3,7% del nombre total de treballadors respecte l'any anterior. Les dades d'immigració, i en concret els permisos de residència i treball, se situen en un -3,3% sent un mirall de l'economia andorrana (i en aquesta tendència hi estem des del 2008). Una altra dada d'aquesta setmana, i més angoixant, són el nombre d'aturats registrats en el Servei d'Ocupació, que se situen en 658 persones, i el que és pitjor, en una tendència de +23% respecte l'any anterior.
Però, a l'igual que amb la meva filla, hem de deixar encesa la llum del passadís. Necessitem treure forces per trobar algun brot verd que ens doni esperances per continuar creient en les nostres feines, les nostres empreses i en l'economia del país. Al respecte, en voldria ressaltar-ne una, l'increment del nombre de turistes que varen pernoctar el mes d'agost, la qual va ser d'un +15,6% respecte l'any anterior.
Els més important d'aquesta dada, al meu entendre, és que varen ser els turistes que no provenen ni d'Espanya o de França els que més van augmentar, doncs val a dir que aquests són els turistes que més nits pernocten i els que més diners gasten per dia.
En aquest sentit, la promoció que ha programat Andorra Turisme per a aquest mes i el novembre és francament molt encertada. Aquests dos mesos i els de maig i juny, són els típics mesos fora de temporada i per tant els més baixos històricament en nombre de turistes del principat.
Alguna cosa es mou a Andorra (www.algunacosaesmouaandorra.ad) és una campanya dirigida a augmentar el nombre de pernoctacions del turisme de proximitat. Però el més interessant és que no es limita a promocionar Andorra com una marca etèria, sinó que ha creat i ha posat a la venda pels turistes uns pacs que relacionen diferents ofertes i que estan vinculades amb els hotels que han concertat un acord amb aquesta campanya.
Del que es tracta és de continuar promocionant el país, però d'una forma diferent, interrelacionant totes les ofertes disponibles i ajuntar-les amb pacs comercialitzables que resultin interessants pels turistes internautes de la web.
Millorar la promoció del país, fent unes campanyes adreçades directament a les bústies electròniques dels nostres visitants, és quelcom que podem arribar a fer, ja sigui des de les institucions públiques com des dels allotjaments turístics que any rere any, van registrant els noms dels seus clients.
Per a més informació consulti l'edició en paper.