PUBLICITAT

La seriositat en els impostos

CARLOS CARNICERO

Els impostos, el sistema fiscal, és l'eina de què disposa l'Estat per complir les seves obligacions. Un Estat sense capacitat econòmica no pot exercir les seves responsabilitats. Els serveis públics i la redistribució de la riquesa són les obligacions que l'estat ha de satisfer amb els diners provinents de l'aportació dels ciutadans.

Els impostos no es poden improvisar ni utilitzar a conveniència com a arma electoral. No poden ser l'instrument d'una recaptació excepcional en temps de crisi: per a això cal utilitzar les taxes. L'impost és alguna cosa que es decideix de manera assossegada, democràtica i amb responsabilitat perquè ha de guanyar-se el respecte dels ciutadans. L'espectacle que s'està donant amb l'impost del patrimoni és senzillament patètic. Ara, a més, el candidat Rubalcaba treu a col·lació la tributació de les SICAV.

¿Quin crèdit pot tenir un candidat que ha estat gairebé vuit anys en un govern que ha fet el contrari del que ara desesperadament proposa? Queden poc més de dos mesos per a les eleccions i el PSOE pretén aprovar a corre-cuita l'impost de patrimoni que abans aquest partit va liquidar o va proposar liquidar a les comunitats autònomes.

Si la recuperació de l'impost és una mesura provisional contra la crisi, no hauria de tenir la consideració d'«impost». Si conceptualment el PSOE ha recuperat la seva vocació socialdemòcrata, com reclamava el propi Felipe González, els electors es mereixen una autocrítica per aquest abandó i una explicació de la rectificació.

El màrqueting, en política, està matisat per la memòria i per les idees dels votants. Les rodes de molí estan a la disposició de qui vulgui empassar-se-les, però molts electors detecten l'oportunisme amb un radar que condueix els vots contra direcció als qui ho reclamen sense escrúpols. Sabem que el PP està en contra de l'impost del patrimoni. I sabem que el PSOE el recupera per acontentar als seus votants desil·lusionats. Ni un ni l'altre mereixen gaire confiança en aquestes qüestions.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT