PUBLICITAT

Twitter com a metàfora

CARLOS CARNICERO

Va ocórrer el mateix amb el telègraf: ¿què era això de poder enviar notícies a distància per mitjà d'un cable i un polsador? Els missatges curts, a vegades xifrats, anaven a acabar amb la meditació reflexiva de la correspondència tradicional, enviada fins feia poc temps en diligències guiades per mules. La modernitat, aguaitant sempre els costums.

Ara s'ha posat de moda desacreditar la immediatesa. Criticar l'irremeiable és un imitació ple de tonteria de l'afany per perfeccionar-ho. Es pot anar de pressa i no ser idiota; aquest és el repte de les tecnologies.

Sempre es va dir que una dels avantatges de la llengua anglesa és la capacitat de síntesi. L'espanyol és més barroc; una eina meravellosa per a la circulació de la paraula. Però hi ha alguna cosa que falla en els endevins de la catàstrofe en la seva mixtificació dels horrors entre Twitter i les acampades a tota Espanya. Aquests fenòmens han tornat a donar valor a la paraula: se celebren assemblees a la matinada, com en el Maig del 68, amb l'avantatge que en el Maig del 2011 «no s'aixequen llambordes fins que surti la sorra»; l'asfalt és magnífic per fer que la paraula rodi d'una zona de debat a una altra. Sense violència, amb utopia, amb alegria responsable. I si la paraula circula, perquè hi ha que tenir por al fet que ho faci a gran velocitat, si darrere de la síntesi hi ha lloc per a un pensament tan complex com que un altre model de societat està a l'abast de la mà i només depèn de la seva articulació orgànica en la voluntat dels qui participen en la revolta.

Twitter no és només un instrument perquè els amos de l'univers, els que no saben que fer amb els diners de les seves especulacions, puguin sorprendre als seus iguals. Twitter és la metàfora que la paraula, ràpida o lenta, ja mai més podrà ser segrestada pels editors, perquè amb Twitter existeixen els blogs, les xarxes socials i tot un univers de Democràcia 2.0. El repte és omplir el ciberespai de propostes i continguts, ofegant el narcisisme amb la intel·ligència.

Periodista

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT