PUBLICITAT

El basar telefònic indi

  • Són constants, també en hores intempestives, les ofertes de les companyies
DIEGO AGÚNDEZ

Inintel·ligibles ofertes a càrrec d'operadores balbotejants, missatges de matinada i trucades indesitjades han convertit els aparells de telèfon mòbil a l'Índia en un basar publicitari al que les autoritats no aconsegueixen posar límit.

Sense que un sàpiga com es van fer amb el seu número, a l'Índia són constants –també a hores intempestives– les ofertes de companyies no identificades, que bombardegen amb missatges de text, veus gravades d'actors famosos o sorolloses melodies per captar clients.

Amb un mercat de telefonia que afegeix uns 18 milions de línies mensuals i compte ja, segons dades del gener passat, amb 770 milions, el poc regulat sector de la telefonia està sent escenari d'una entrada a degollament dels anunciants.

La llista de promocions és gairebé interminable: als clàssics politons i ofertes de melodies s'uneixen les trucades de promocions de les pròpies telefòniques i altres més rares, com les d'inversions en propietats, tractaments per aprimar, vendes d'allò més variades o tutories de matemàtiques que diuen ser la monda.

«El cinturó d'aprimament sauna redueix els greixos fins a 10 quilos (Resultats 100%). Preu: 650 rupies...», repeteix com un martell un dels missatges de mòbil.

NO ÉS QUE no hi hagi intents de modificar la situació: l'Autoritat Reguladora de Telecomunicacions de l'Índia (TRAI) va arribar a establir fa anys, sense resultat, un registre concebut perquè els qui es donessin d'alta deixessin de rebre publicitat.

«El que li diem a la TRAI és que inverteixi la política. O sigui, que només qui es registri perquè vol publicitat pugui rebre les trucades o missatges. Fins i tot amb registres per a segments particulars, com a assegurances o bancs», va dir a el sotsdirector de l'organització de consumidors Consumer Voice, Sisir Ghosh.

La TRAI havia anunciat per al primer de gener l'entrada en vigor d'una nova normativa més estricta, però ha anat retardant els terminis diverses vegades –l'últim estava fixat per al dilluns passat– «per motius tècnics».

Els consumidors, havia promès la TRAI, podran triar si bloquegen trucades sota set categories, com a salut, educació o finances; s'acotarà la publicitat a les hores diürnes i els anunciants tindran números que comencen per 140 per facilitar la seva identificació i el rebuig de l'usuari.

A més, els bancs i les signatures d'assegurances –fonts constants de missatges i trucades– no podran trucar, sinó només enviar missatges per informar sobre transaccions, i s'estableix un límit de 100 missatges diaris per als anunciants individuals.

La multa per els qui facin cas omís d'aquestes regles serà de 25.000 rupies (uns 550 dòlars) en primera instància, encara que les sancions posteriors poden arribar a les 250.000 rupies.

La normativa pendent d'aplicació no ha calmat la inquietud dels experts, que afirmen que servirà per controlar a les companyies registrades, però tindrà poc efecte sobre les no registrades, que són de totes maneres la major amenaça.

«Faig l'anunci d'alguna cosa, faig un contacte amb una empresa de màrqueting, que al seu torn contacta amb una altra agència que obté les dades dels proveïdors de servei. Cent mil números costen uns 175 dòlars. Si a més vols adreça e-mail, puja una mica», va explicar Ghosh.

Segons un portaveu de la TRAI, la nova norma facultarà al regulador per imposar multes i fins i tot tallar la línia a les companyies infractores, però les organitzacions de consumidors desconfien.

«El registre anterior per evitar aquestes trucades no va funcionar. Així que no és la primera vegada que la TRAI pren mesures. El seu èxit dependrà que apliqui la norma amb rigor», va dir a el sotsdirector de Competència en l'organització de consumidors CUTS, Rijit Sengupta.

DE MOMENT, hi ha motius per a la desconfiança, doncs la TRAI ha anat retardant l'entrada en vigor de la nova regulació i, aquesta última vegada, sense nova data en l'horitzó.

Segons el seu últim comunicat, el Departament de Telecomunicacions (DoT) va començar el registre de companyies de telemarketing el gener passat, però només per a anunciants per mòbil, i segueix sense assignar sèries de números especials pels qui empren la xarxa fixa.

A més, les companyies telefòniques segueixen argumentant mes a mes que són incapaços de proporcionar els recursos pel telemarketing per mòbil «a causa de l'alt tràfic originat» pels anunciants.

Periodista

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT