'Els herbívors' del Japó
- Un 21,5% dels homes d'entre 20 i 25 anys expressa indiferència o aversió al sexe
La crisi, el pessimisme i la incomunicació han estat els detonants que cada vegada més homes joves al Japó mostrin indiferència cap al sexe i es dediquin a la cura personal, una situació que ha donat lloc a una nova categoria social batejada com els herbívors .
Segons una enquesta del Ministeri nipó de Salut difosa aquest any, un 21,5% dels homes d'entre 20 i 25 anys expressa indiferència o aversió al sexe, encara que aquesta xifra és major entre els adolescents d'entre 16 i 18 anys, grup en el qual un 36,1% no està interessat en les relacions sexuals.
A aquesta legió de joves apàtics del sexe se'ls anomena popularment al Japó soshokukei danshi o nois herbívors, terme que al·ludeix a la seva falta d'atracció pels plaers carnals en un país on les dones comencen a conquerir nous espais des que el 1985 s'aprovés la llei d'igualtat d'oportunitats.
Els considerats herbívors generalment s'interessen per la moda, són menys competitius laboralment, estan enganxats a les seves mares i tenen sempre problemes de pressupost.
Però, sobretot, no estan interessats a sortir ni tenir sexe amb dones, segons Megumi Ushikubo, autora del llibre Soshokukei Danshi Ull-man Ga Nippon wo Kaeru (Els homes refinats herbívors estan canviant el Japó).
EN UN PAÍS amb una de les taxes de natalitat més baixes del planeta (1,3 fills per dona) i que, a més, envelleix ràpidament, aquest fenomen social és preocupant de cara a un futur en el qual els joves no troben les condicions per desenvolupar una família.
El 2009, en temps de crisi financera, al voltant d'1,78 milions de persones –principalment joves– al Japó tenien ocupacions solament a temps parcial, segons dades oficials, i les xifres semblen anar en augment.
Aquests joves, que viuen una situació d'inestabilitat laboral, guanyen entorn dels dos milions de iens anuals (17.656 euros), en comparació a una renda per càpita que el 2010 va ser de 31.414 euros.
D'altra banda, solament el 68,8% dels estudiants universitaris que es van a graduar el març vinent tenien un treball assegurat a final de l'any passat, una xifra alarmant en un país on fins fa poc el ciutadà podia assegurar el seu futur laboral per a tota la vida.
Davant aquest panorama, els joves «no tenen la mateixa confiança» que els seus antecessors, els qui gràcies a la seva estabilitat podien comprar cases o automòbils amb vista a formar una família, explica Renato Rivera, sociòleg especialitzat en estudis japonesos.
Ara una part dels joves no pot convidar a les noies a un bon restaurant o al cinema, ni adquirir automòbils cars en un país tradicionalment caracteritzat pel luxe. Sense deixar de ser consumidors, els herbívors es bolquen en canvi en la compra d'articles de moda i de cura personal.
A això se suma que les xarxes socials virtuals i la proliferació dels telèfons mòbils, utilitzats per gairebé tots els adolescents per intercanviar missatges de text, van en detriment d'una comunicació directa verbal.
Per als experts, una part dels joves homes del Japó sembla haver entrat en un cercle viciós i no socialitza amb dones per falta de recursos i per incapacitat de comunicar-se, així que es tornen més introvertits i es desinteressen pel sexe.
«És com estar a dieta: de tant deixar de menjar, la gana es redueix», comenta Rivera, professor de la Universitat de Meiji a Tòquio.
Per a aquest sociòleg, els anomenats herbívors s'assemblen una mica als otakus o fanàtics del manga i l'anime (animacions), que es passen la major part del temps connectats als ordinadors i als videojocs.
LA DIFERÈNCIA, segons Rivera, és que en general els otakus són més antisocials, tenen interès pel sexe però no per les relacions permanents i compten amb major poder adquisitiu per dedicar-se a carreres afins a la tecnologia.
Per a més informació consulti l'edició en paper.