L'enterrament del DVD
- La pirateria i el consum ?on line' han doblegat als estudis de Hollywood
La pirateria i el consum de cinema on line han doblegat als estudis de Hollywood que, a contracor, preparen el llançament d'una plataforma per a la distribució de pel·lícules per internet en detriment del decadent DVD.
Fox, Paramount, Sony, Universal i Warner encapçalen un consorci d'empreses tecnològiques i audiovisuals denominat Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE), nascut per forjar la transició del sector de l'entreteniment de l'univers rígid dels suports físics a la flexibilitat del món digital.
La resposta de Hollywood al desafiament d'internet s'anomenarà UltraViolet i veurà la llum a mitjan aquest any, primer als Estats Units i després al Regne Unit i el Canadà, sense que se sàpiga encara quan estarà disponible en altres països.
Més que pel·lícules o programes de televisió en si mateixos, aquesta plataforma vendrà a l'usuari una sèrie de llicències que li donaran dret a veure per a tota la vida els continguts que adquireixi, que estaran allotjats en el núvol i seran accessibles des de dispositius connectats a internet.
EL COMPRADOR podrà a més descarregar les pel·lícules, emmagatzemar-les en el suport que desitgi i fer còpies sense cost addicional, si bé Ultraviolet solament autoritzarà un màxim de 12 dispositius per als visionats, és a dir, l'usuari únicament podrà gaudir de la seva videoteca en els aparells que doni d'alta en el sistema.
Una mesura que limita la llibertat de gaudir dels continguts i amb la qual es pretén dificultar la pirateria. Tot el programari associat a UltraViolet portarà incorporat un sistema de protecció per impedir el seu ús il·legítim.
Al principi està previst que UltraViolet permeti que fins a sis persones associïn els seus comptes de client i comparteixin continguts de forma legal.
El consorci DECE, integrat també per multinacionals com Microsoft, IBM, Nokia, Intel, Motorola o Samsung, va anunciar l'arribada d'UltraViolet en el marc de la major fira internacional de l'electrònica, Consumer Electronics Xou (CES), que se celebra des del dijous a Las Vegas, a Nevada.
La idea d'aquestes companyies és crear un format estàndard per a la distribució digital de continguts, tal com va ocórrer en el seu moment amb la cinta de VHS, el DVD o més recentment amb el Blu-ray, encara que no tots els grans noms del sector recolzen la iniciativa.
Els estudis Disney i la tecnològica Apple, el director executiu de la qual Steve Jobs és un important accionista de la casa del ratolí Mickey, han decidit adoptar les seves pròpies estratègies.
Disney té un projecte anomenat Keychest amb unes característiques semblants a UltraViolet.
La indústria del cinema s'ha vist abocada a prendre aquestes mesures després de negar-se durant un temps a assumir un canvi de tendència en el consum de cinema a casa, amb l'esperança que la caiguda de les vendes del lucratiu negoci del DVD fos un episodi passatger o es pogués posar límit a la pirateria per internet.
LA REALITAT és que la comercialització del DVD va continuar desinflant-se durant l'any passat, amb descens de vendes d'un 16% als EUA pel que fa a l'any anterior.
Aquesta trajectòria decadent, que en el 2009 va ser fins i tot més pronunciada amb un decreixement d'un 17%, va començar a mitjan la passada dècada i sembla ja irreversible, malgrat que en termes absoluts el DVD segueix recaptant més de 8.000 milions de dòlars a l'any.
La venda de pel·lícules en internet és un altre cantar.
Encara que el catàleg de films on line encara és reduït, el negoci va créixer un 17% durant el 2010 als EUA fins a superar els 680 milions de dòlars, mentre que els ingressos de la televisió per cable pel lloguer de pel·lícules va pujar un 21%, fins als 1.800 milions de dòlars.
UltraViolet és el primer gran pas de Hollywood per enterrar el DVD, alguna cosa que no obstant això no tindria per què suposar el final dels suports físics.
Segons dades de Digital Entertainment Group, els ingressos per la venda de Blu-ray, format de major qualitat i preu que el DVD, van augmentar en 2010 un 53% als Estats Units, fins als 2.300 milions de dòlars, un símptoma clar que als espectadors els segueix agradant comprar cinema enllaunat.
Per a més informació consulti l'edició en paper.