PUBLICITAT

El cost mental del prestigi

Recentment, el Comú d’Andorra la Vella ha pres una decisió significativa i exemplar: destinar 20.000 euros a la realització d’un estudi del clima laboral de la institució. Aquesta iniciativa pretén obtenir un diagnòstic clar sobre l’estat actual de les relacions internes, amb la finalitat de garantir un bon funcionament organitzatiu. Aquest tipus d’anàlisi no només és valuós per a una entitat pública, sinó que resulta perfectament extrapolable a les empreses privades, que també es beneficien de la feina feta pels treballadors que es troben immersos en un clima laboral òptim per assolir els seus objectius.

No obstant això, aquesta realitat sovint es manté oculta dins de les portes de moltes empreses de renom, les quals, de cara a l’exterior, projecten una imatge de prestigi. Aquest contrast posa en evidència una dissonància entre la reputació pública d’aquestes empreses i la realitat interna a què s’enfronten els seus treballadors. En molts casos, l'ambient laboral d’algunes empreses, així com les condicions, són deficients en aspectes tan essencials com la conciliació familiar, la igualtat d’oportunitats i el respecte pel benestar mental dels empleats. Tot això afecta negativament la motivació i l’actitud dels treballadors, fent que se sentin atrapats en un ambient de toxicitat laboral, la qual pot derivar en una elevada rotació de personal. Aquesta situació, lamentablement, contribueix poc a l’aprenentatge i el creixement professional dels treballadors, i tampoc afavoreix l’empresa.A més, perquè en un món laboral no tot s'hi val per tal de ser la marca més reconeguda.

El pas endavant del Comú d’Andorra la Vella hauria de servir com a model per a moltes empreses del país, especialment aquelles que experimenten nombrosos canvis en el personal en un curt periòde de temps. La realització d’un estudi intern del clima laboral pot proporcionar informació valuosa per millorar les condicions de treball i garantir un entorn més saludable i productiu. El benestar dels treballadors és un factor clau que no es pot menystenir, ja que una força laboral que pateix a nivell emocional o psicològic té un cost elevat per a l'empresa en termes de productivitat i de consolidació del personal.

També és important destacar que, si bé algunes  veus poden considerar criticable el fet que en certs ambients laborals més relaxats sigui semblant a estar en "una guàrderia", la realitat és que mantenir un bon clima laboral fomenta una millor entesa entre companys i, en conseqüència, un entorn laboral més positiu. Un entorn laboral en el qual els empleats se sentin motivats, respectats i valorats pot ser un factor clau per aconseguir millores substancials en la qualitat del producte o servei ofert, independentment de l'edat o dels anys d'experiència de cada membre de l'equip. Cal recordar que els professionals veterans que actualment posseeixen una experiència considerable també van iniciar el seu camí en el món laboral essent joves sense experiència.

En definitiva, la reflexió sobre el clima laboral és una necessitat imperiosa tant per a entitats públiques com privades. Més enllà dels beneficis econòmics o de prestigi que una empresa pugui obtenir, cal recordar que el motor fonamental d’aquestes organitzacions és el seu capital humà i el benestar i equilibri mental d'aquest. Sense un clima laboral adequat, qualsevol esforç per millorar la qualitat o la productivitat estarà condemnat al fracàs. La salut mental i emocional dels treballadors no té preu, i el seu benestar ha de ser una prioritat per a qualsevol entitat que aspiri a mantenir una trajectòria d'èxit a llarg termini.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT