Consultori fiscal
Aquesta setmana volem compartir amb els lectors la Consulta Vinculant número CV0304-2024 del Departament de Tributs i de Fronteres (en endavant, DTF), del 12 de març del 2024, en relació amb la consideració de servei financer i sobre el tipus de gravamen aplicable.
El consultant és una persona física titular d’un comerç amb activitat d’assessorament en matèria d’inversió, que consisteix en la prestació de recomanacions personalitzades als clients a petició seva o per iniciativa de l’entitat financera d’inversió, sobre una o més operacions relatives a instruments financers i l’elaboració d’informes d’inversions i anàlisis financeres o altres formes de recomanació general relativa a operacions en instruments financers, regulada per l’Autoritat Financera d’Andorra.
En aquest sentit, el consultant planteja quin tipus impositiu d’IGI s’aplica als serveis prestats d’assessorament financer.
En aquest sentit, el DTF determina que en relació amb la consulta tributària escrita sobre el tipus de gravamen aplicable als serveis d’assessorament financers prestats pel consultant, la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, sobre l’aplicació del tipus de gravamen general, a l’article 57, disposa el següent:
“Article 57. Tipus de gravamen general
El tipus de gravamen general és d’un 4,5% i s’exigeix sempre que no es prevegi expressament l’aplicació d’un altre tipus de gravamen.”
Altrament, la mateixa Llei, en relació amb el tipus de gravamen incrementat, a l’article 60, estableix el següent:
“Article 60. Tipus de gravamen incrementat
El tipus de gravamen incrementat és d’un 9,5% i s’aplica a les prestacions de serveis bancaris i financers.”
De conformitat amb aquests preceptes, per determinar el tipus de gravamen aplicable als serveis d’assessorament prestats pel consultant esdevé essencial avaluar si aquests serveis poden tenir o no la consideració de servei financer. En relació amb aquesta consideració, convé tenir en compte el que disposa la normativa en vigor que regula el règim jurídic de les entitats operatives del sistema financer andorrà.
La Llei 7/2013, del 9 de maig, sobre el règim jurídic de les entitats operatives del sistema financer andorrà i altres disposicions que regulen l’exercici de les activitats financeres al Principat d’Andorra, a l’article 1, sobre l’objecte d’aquesta Llei, estableix el següent:
“Article 1. Objecte
L’objecte d’aquesta Llei és establir el règim jurídic de les entitats operatives del sistema financer així com diverses disposicions que regulen l’exercici de les activitats financeres al Principat d’Andorra.”
La mateixa Llei, a l’article 3, preveu quines entitats formen part del sistema financer andorrà:
“Article 3. Composició del sistema financer andorrà
El sistema financer andorrà es defineix com el sistema financer que opera al Principat d’Andorra i que inclou:
a) les activitats financeres regulades i exercides per les entitats operatives del sistema financer andorrà;
b) els mercats financers andorrans;
c) altres activitats en relació amb les entitats operatives del sistema financer i els mercats financers andorrans, incloses les associacions professionals del sector financer.
Les entitats operatives del sistema financer andorrà són les següents:
a) entitats bancàries;
b) entitats financeres d’inversió;
- societats financeres d’inversió;
- agències financeres d’inversió;
- societats gestores de patrimonis;
- assessors financers.”
Altrament, el capítol tercer d’aquesta Llei estableix el règim jurídic de les entitats financeres d’inversió i preveu quins serveis tenen la consideració de serveis d’inversió i serveis auxiliars; concretament, l’article 20, apartat e, i l’article 21, apartats c i e, estableixen el següent:
“Article 20. Serveis d’inversió
D’acord amb aquesta Llei, es consideren serveis d’inversió els següents:
e) l’assessorament en matèria d’inversió que consisteix en la prestació de recomanacions personalitzades als clients, a petició seva o per iniciativa de l’entitat financera d’inversió, sobre una o més operacions relatives a instruments financers;”
“Article 21. Serveis auxiliars
D’acord amb aquesta Llei, es consideren serveis auxiliars els següents:
c) l’assessorament a empreses en matèria d’estructura del capital, estratègia industrial i qüestions afins, i l’assessorament i els serveis en relació amb fusions i adquisicions d’empreses;
e) els informes d’inversions i les anàlisis financeres o altres formes de recomanació general relativa a les operacions en instruments financers;”
D’altra banda, l’article 26 menciona quines persones tenen la consideració d’assessors financers:
“Article 26. Assessors financers
Són assessors financers les entitats financeres d’inversió en forma de persona física o jurídica, que només poden prestar el servei d’inversió mencionat a la lletra e de l’article 20 i els serveis auxiliars mencionats a les lletres c i e de l’article 21.”
D’acord amb aquests articles, tenint en compte la classificació de l’activitat econòmica que desenvolupa el consultant, atès que els assessors financers es consideren entitats operatives del sistema financer andorrà i que els serveis auxiliars com els que presta el consultant estan previstos al règim jurídic de les entitats financeres d’inversió, a l’efecte de l’aplicació de l’impost general indirecte, el servei prestat pel consultant és un servei financer subjecte al tipus de gravamen del 9,5%.