MiFID II – el nou paradigma a Andorra
El 15 de novembre de 2023 es va admetre a tràmit per la Sindicatura el Projecte de llei d'organització i funcionament de les entitats operatives del sistema financer i l'abús de mercats, que aborda els nous requisits de protecció dels inversors i els aspectes organitzatius aplicables a aquestes entitats, amb l'objectiu d'incorporar la Directiva 2014/65/UE del Parlament Europeu i del Consell de 15 de maig de 2014 sobre mercats d'instruments financers (MiFID II), el Reglament delegat de la Comissió (UE) 2017/565 de 25 d'abril de 2016 pel qual es complementa la Directiva 2014/65/UE del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als requisits organitzatius i les condicions de funcionament de les empreses d'inversió, i, parcialment, la Directiva Delegada de la Comissió (UE) 2017/593, de 7 d'abril de 2016, que complementa la Directiva 2014/65/UE del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a la salvaguarda d'instruments financers i fons pertanyents a clients, obligacions de governança de productes i les normes aplicables a la provisió o recepció de taxes, comissions o qualsevol benefici monetari o no monetari, al Principat d'Andorra, com a una modificació a l’actual Llei 8/2013.
D’acord amb l’exposició de motius i la memòria justificativa, el sector financer representa una importància cabdal dins l'economia d'Andorra, per la qual cosa és especialment rellevant que la normativa que regeix el sector financer andorrà s'alineï de manera integral amb els més alts estàndards internacionals.
Com a punt de partida, cal recordar que el novembre de 2011, el Consell General va aprovar la ratificació de l'Acord monetari entre Andorra i la Unió Europea, de 30 de juny de 2011. L'acord monetari no només va permetre a Andorra adoptar oficialment l'euro com a moneda de curs legal, sinó que també va esbossar l’aquis europeu que s'introduiria gradualment a Andorra, especialment en matèries relatives al sector bancari i financer.
Un dels exemples més notables el tenim amb la incorporació de MIFID I. En anys posteriors, seguint la línia marcada per la norma europea, el legislador andorrà va incloure algunes qüestions relatives a l'abús dels mercats, els acords de netting/les garanties financeres i les normes de conducta, així com la introducció de la normativa EMIR, la transparència de les transaccions de finançament de valors (SFTR) i els benchmarks (BMR), a l’actual Llei 8/2013.
A tal efecte, la finalitat principal del nou projecte de llei és incorporar les disposicions de MiFID II al marc legal andorrà, amb el clar objectiu d'alinear la normativa andorrana amb l’estàndard europeu. Aquesta iniciativa estratègica engloba diversos aspectes relacionats amb els serveis d'assessorament en matèria d’inversions, la gestió de carteres, els requisits d'idoneïtat i adequació, la governança de productes, la transparència, els incentius, els conflictes d'interessos, la salvaguarda d'actius, el registre, la millor execució i les mesures de control intern.
Es tracta, per tant, d’una fita legislativa clau. La incorporació de MiFID II a Andorra és un desenvolupament legislatiu esperat des de fa temps per part del sector financer andorrà, que marca un avanç significatiu cap a l'alineació de les pràctiques financeres locals amb els estàndards internacionals. Nogensmenys l’anterior, caldrà una tasca significativa de desenvolupament reglamentari –per exemple, en matèria de governança de productes– i, fins i tot, legislatiu –mercat de valors– per encaixar bé totes les peces del trencaclosques –recordeu que a més de MiFID II, la indústria europea ja està familiaritzada amb MiFIR, PRIIPs, ESG Taxonomy i preferències sostenibles, entra d’altres disposicions reglamentàries de Nivell 1, 2 i 3, i amb un horitzó MiFID III. Però el gran repte serà com les entitats –no bancàries– operatives del sistema financer andorrà s’adapten a aquest tsunami regulatori en matèria de protecció a l’inversor, especialment, pel que respecte al canvi de model en el cobrament d’incentius.
En el marc internacional, aquest projecte de llei reforça la confiança en les entitats estrangeres que operen amb entitats locals, millorant –per tant– la competitivitat del panorama financer.
En definitiva, el projecte de llei aporta un entorn més integrat, contribuint a l'estabilitat i l'atractiu global d'Andorra com a hub financer, que s'espera que contribueixi positivament al desenvolupament sostenible del sector, reforçant la confiança dels inversors en el mercat andorrà –i tot això alineat amb un acord d’associació amb la Unió Europea–.