PUBLICITAT

La importància de la identitat digital

La identitat digital serà un element clau en la relació de les companyies amb els seus clients. Segons un informe de MarketsandMarkets, el mercat de gestió d’identitats amb blockchain creixerà exponencialment els pròxims cinc anys, passant dels 1.300 milions de dòlars el 2023, a uns 35.100 milions l’any 2028 segons les seves estimacions. Tal com afirma el meu amic i referent al sector de la ciberseguretat, Ramsés Gallego (CTO d’OpenText Cybersecurity), és imperatiu per a les empreses, en el context actual, desenvolupar i integrar un SOC (centre d’operacions de seguretat) a les seves estructures corporatives, en uns temps on les amenaces pels nombrosos delictes digitals són cada cop més freqüents als mitjans de comunicació.

La gestió d’identitats i de la privadesa és fonamental en l’actualitat, per protegir la informació confidencial i personal i controlar l’accés, i és crucial per garantir la seguretat i la confiança en línia. I malgrat tot, la gestió d’identitats i de la privacitat comporta grans reptes pel fet que es tendeix a dur a terme pràctiques insegures en l’ús de contrasenyes. L’expansió d’aquest segment ve impulsada per un augment significatiu en l’ecosistema d’identitats digitals, cosa que els converteix en el focus principal dels ciberdelinqüents, i això fa que pugi la demanda de solucions segures i descentralitzades, incloses les eines d’intel·ligència artificial que ja estan sent utilitzades. 

L’ús d’eines d’identitat digital segures i descentralitzades derivarà en una major eficiència, estalvis de costos, i més seguretat, sobretot en les administracions públiques i en la banca, a curt termini. Recordem que el concepte blockchain elimina intermediaris, redueix el frau i automatitza tasques, cosa que els permet centrar-se en les operacions principals. La seva seguretat criptogràfica garanteix la protecció de dades, genera confiança amb els seus ecosistemes i en facilita el compliment normatiu. 

Com deia abans, la banca no hi és aliena. Mastercard, JPMorgan, Goldman Sachs i altres grans bancs ja usen sistemes de pagaments en temps real i han superat, en el cas de Mastercard, els 2.000 milions de transaccions ‘tokenitzades’ al mes, un 38% d’increment en només un any. En l’actualitat, la ‘tokenització’ a Mastercard, per exemple, significa substituir el número de 16 dígits de la targeta de crèdit de plàstic per un registre digital únic i segur per a cada transacció. Aquesta, i la identificació digital única i universal dels seus clients serà la propera innovació. A Espanya, per exemple, el consorci Dalion ha sumat com a soci al BBVA, en un projecte que impulsa una identitat digital autogestionada amb blockchain en què ja participen Banca March, Banc Santander, CaixaBank, Generali, Inetum, Línia Directa Asseguradora, MAPFRE, Repsol, Unicaja Banco i la Universitat Politècnica de Madrid. L’objectiu de la iniciativa és ajudar els ciutadans a gestionar les seves dades mitjançant una aplicació al dispositiu mòbil o ‘wallet d’identitat’, i realitzar qualsevol tràmit o gestió en tan sols uns minuts. A més, està oberta a la col·laboració amb altres projectes, com ara Bizum, per proporcionar a l’usuari una experiència molt més completa. 

Altres empreses capdavanteres en identitat digital, com Validated ID i Seidor han estat adjudicatàries el desenvolupament d’una plataforma blockchain per a la validació de credencials acadèmiques universitàries, una iniciativa impulsada per la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de Girona, entre d’altres. Aquí a Andorra ja s’estan testejant eines d’identitat digital, i és evident que per les característiques del país és ideal per desenvolupar nous MVPs i testejar-los amb èxit en el nostre ecosistema, dins del pla estratègic de diversificació econòmica.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT