PUBLICITAT

Crowdfund’and

Fa uns dies, una amiga -que té un projecte d’emprenedoria sobre la taula- em plantejava la viabilitat de recórrer al crowdfunding per al seu finançament en el nostre país.

Sens dubte, el crowdfunding és una de les eines de finançament més utilitzada a nivell mundial per milers d’usuaris, ja siguin persones físiques o persones jurídiques.

El crowdfunding consisteix en una forma de finançament online que prescindeix dels intermediaris financers, i que és emprat per promotors que volen obtenir un impuls econòmic dels seus projectes.

Quant a la naturalesa de les donacions dels usuaris, aquestes poden ser altruistes o d’inversió. Aquestes últimes comporten que els usuaris tinguin una recompensa relacionada amb el projecte en el qual han invertit.

Davant aquest nou paradigma d’economia digital, el nostre país no és un subjecte aliè. De fet, ja comptem -des de fa quasi un any- amb la Llei 42/2022, de l’1 de desembre, de l’economia digital, l’emprenedoria i innovació («Llei d’Economia Digital»).
La Llei d’Economia Digital busca facilitar el desenvolupament d’iniciatives empresarials de valor afegit per a l’economia andorrana mitjançant un ecosistema legal afavoridor pel finançament i la inversió en iniciatives innovadores.

Entre les mesures per afavorir el finançament i la inversió en iniciatives empresarials, el Títol VII de la norma estableix un règim jurídic específic per als serveis de finançament participatiu o el crowdfunding.
Concretament, s’hi estableix, entre altres, els requisits concrets per a la prestació de crowdfunding, l’organització, l’autorització i la supervisió dels proveïdors del servei de crowdfunding, i l’explotació de plataformes de crowdfunding.

També s’introdueixen a la norma tots els requisits pel que fa a la transparència i a les comunicacions publicitàries que hauran de complir els proveïdors de crowdfunding al Principat d’Andorra.

Si bé és cert que, amb caràcter general, la majoria dels proveïdors de serveis de finançament participatiu hauran d’obtenir l’autorització prèvia de l’Autoritat Financera Andorrana (AFA), la Llei d’Economia Digital estableix algunes excepcions a la norma general.

Entre aquestes, s’eximeix de l’obtenció de l’autorització prèvia de l’AFA a aquells serveis de finançament participatiu que es prestin a promotors de projectes que tinguin la consideració de consumidors. És a dir, a aquelles iniciatives dutes a terme per una persona física o jurídica i quins donants o inversors siguin consumidors. Aquest és, sens dubte, el cas més paradigmàtic i amb el que de ben segur estem relacionats.

Un exemple de l’anterior és el projecte de crowdfunding que el passat mes de setembre van llançar conjuntament Unicef Andorra, Toyota Motors Andorra i el pilot de ral·li Albert Llovera, amb l’objectiu de recaptar 40.000 euros per a la compra d’un vehicle Toyota que formi part de la flota de vehicles d’Unicef, per tal d’oferir serveis d’atenció mèdica a infants que viuen en àrees remotes, a més de potenciar el seu accés a l’educació.

Pensem doncs en crowdfunding, finançament col·lectiu i micromecenatge a l’hora d’invertir com una alternativa als finançaments tradicionals. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT