Masterclass sobre màrqueting a Andorra
Fa uns dies vaig assistir a l’esdeveniment organitzat per Andorra Telecom en l’àmbit «Jornada Empresa 2023,» amb el títol «Marques que sedueixen, marques que venen», i la veritat és que va tenir un gran èxit d’assistència, gràcies a l’interès que desperten aquests temes, així com pels ponents, que van oferir-nos una «masterclass» sobre com crear marca i com treballar-la per fer-la més rellevant. Tant David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira Resorts, que ens va explicar la seva estratègia de marca en un entorn global, com el Javier Sánchez Lamelas, cofundador i CEO de Top Line Marketing i exvicepresident de màrqueting de Coca-Cola a nivell mundial, que ens va parlar de quines coses han canviat radicalment en el màrqueting i quines no canviaran, van ser capaços de generar l’atenció de tot el públic durant les quasi 3 hores que va durar la jornada. Personalment, em va interessar molt les seves experiències personals en companyies com Grandvalira Resorts o Coca-Cola, ja que em va fer recordar la meva etapa a Mediapro, el 2004, després de retirar-me com a jugador professional de bàsquet, on vaig treballar amb els equips de l’agència, en empreses com San Miguel 0,0 amb el bàsquet, i altres campanyes que vàrem fer relacionades amb l’esport, com en la Fórmula 1. En aquella època l’analítica de dades es basava molt en entrevistes i enquestes, i ens fixàvem molt en els suports publicitaris («speedtime», publicitat en 3D estàtica, etcètera), i sense el suport de les noves tecnologies com es fa ara, tot i que si hi havia molta creativitat en els nostres equips de treball, com per exemple quan vàrem «inventar» el «Basket3D» per San Miguel, una barreja entre pàdel, bàsquet i squash, per crear la marca 0,0. En aquesta jornada vàrem descobrir com l’evolució del màrqueting a les empreses ha experimentat una transformació significativa al llarg de les dècades. Inicialment, el màrqueting se centrava en estratègies de publicitat i promoció tradicionals, com ara anuncis en mitjans impresos i televisió. Amb el temps, es va passar a un enfocament més orientat al client, amb èmfasi en la segmentació demogràfica i el màrqueting directe. L’arribada d’internet i les xarxes socials va canviar radicalment el panorama del màrqueting, cosa que va donar lloc al màrqueting digital i la interacció en temps real amb els consumidors. La personalització es va tornar essencial, i les empreses van adoptar estratègies de contingut i SEO per arribar a la seva audiència de manera efectiva. I ara, la intel·ligència artificial (IA) ha revolucionat el màrqueting en permetre l’anàlisi de grans volums de dades per a la presa de decisions acurada i l’automatització de tasques repetitives. La IA ha impulsat la personalització, mitjançant recomanacions i chatbots, millorant l’experiència del client. I a més a més, com vàrem veure en l’exemple que ens va mostrar David Ledesma de Grandvalira Resorts, com la intel·ligència artificial és capaç de crear imatges espectaculars «reals» de les muntanyes, amb un component de disseny suggerit per la mateixa màquina. I és que avui dia, el màrqueting es basa en la comprensió profunda del client, l’analítica de dades en temps real i la IA per predir tendències i comportaments. L’analítica, l’automatització i l’optimització de campanyes ha augmentat l’eficiència i l’efectivitat del màrqueting. En resum, el màrqueting ha evolucionat des d’enfocaments tradicionals fins a estratègies altament personalitzades i basades en dades, amb la intel·ligència artificial exercint un paper fonamental en la millora de la presa de decisions i l’experiència del client. I és només el començament. Cal felicitar a Andorra Telecom i als ponents i assistents per aquestes iniciatives que, personalment, penso que aporten molt valor a l’empresa i a la societat.