PUBLICITAT

La cistella de la compra a dieta!

Per a la majoria de nosaltres s’acaben les vacances i la garrotada de setembre es fa notar cada any més i mai més ben dit! Ja a la guingueta de la platja ens hem adonat que el gelat havia pujat de preu i al moment de fer el vermut potser hi havia menys patates xips al plat...

Una escalada de preus que no es frena, segons l’Índex de Preus de Consum (IPC). Durant els tres mesos de l’estiu, el cost de l’oli ha pujat un 18%. L’últim any, un 52% més. Una pujada que, juntament amb el repunt de la benzina, explica gran part del repunt de la inflació al mes d’agost.

Tot i que aquesta crisi de preus va néixer amb l’ascens del cost de l’energia –com la llum, el gas i els carburants–, el que ha pujat més en els dotze últims mesos és l’alimentació (+10,5%). També avui, l’alcohol i el lleure surten un 7,6% i un 7% més cars, respectivament, en comparació de l’agost del 2022.

El nou or groc: l’oli d’oliva torna a disparar-ne el preu i acumula una pujada del 116% en tres anys. Ni la benzina, ni la llum, ni el sucre ni la llet no han pujat tant com l’oli des de l’inici de la crisi d’inflació a Espanya. Des de l’agost del 2020, l’oli d’oliva acumula una pujada del 116%, és a dir, avui una ampolla d’oli costa més del doble que fa tot just tres anys!

L’augment del cost de la vida encara es nota a desenes de productes un any i mig després de l’inici de la guerra a Ucraïna. Després d’una moderació durant la primera meitat de l’any, la inflació ha registrat un repunt aquest estiu. Un exemple és el sucre, que avui és un 43% més car que fa un any, les patates un 18% o l’arròs un 22%. Tots aquests productes, a més, encara continuen amb l’escalada de preus a diferència d’altres on es nota una moderació a la pujada.

L’INE desglossa la pujada de preus a més de 200 productes i serveis que componen la nostra cistella de la compra. Les dades assenyalen que, a la cistella de la compra, 46 productes han pujat més d’un 10% de preu durant els darrers 12 mesos.

Llavors com ho farem? Ens hem de reinventar, canviar la nostra manera de comprar, guiar-nos més pels preus i no pels nostres antulls, tornar a cuinar al forn o al vapor o a la fregidora d’aire, haurem d’aprendre a reaprofitar i no malbaratar perquè això també fa part de l’estalvi.

Aquesta crisi tornarà a fer trontollar la nostra manera de menjar, però tant de bo sigui per treure del cistell aliments superflus de calories buides que encareixen la compra i deixin lloc a l’essencial.

Si els kiwis estan cars doncs comprem prunes de temporada, si el pollastre ha doblat doncs fem millor unes llenties estofades i si el formatge està caríssim doncs comprem-ne menys i del bo. Amb el pa dur farem crostons o torrades, amb la fruita madura farem batuts i amb les sobres del peix farem ous farcits... Al moment de fer una truita de patates, que actualment ens sortiria gairebé un 30% més car que fa un any, courem prèviament al vapor o al microones les patates, la qual cosa ja ens farà estalviar una pila de diners i calories, substituirem 3 ous per aquafaba (líquid que queda dels llegums i que acostumem a tirar) i aprofitarem la pell per fer unes xips de verdures pel cap de setmana a la fregidora d’aire o al forn.

Reinventar-nos, tornar a l’essencial, comprovar tal com ho vam fer durant la pandèmia que amb menys fem, que sovint la publicitat i el màrqueting són els que acaben influenciant la nostra tria al moment de comprar i sovint com s’ha demostrat en nombrosos estudis l’últim aquest 2023 on es va demostrar que 94,9% dels aliments destinats a nens no eren conformes amb les normes del WHO Europe Nutrient Profile Model 2023 en detriment de la seva salut.

En resum, no ens desanimem! Si ho sabem fer, sortirem més forts i més savis d’aquesta nova crisis.  
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT