Harbour Space University, formadors de genis de la tecnologia
Després del canvi de xip postvacances d’estiu, comencem amb moltes ganes aquest final d’any, amb nous reptes i molta energia, i és que el període de desconnexió estiuenca sol ser per a mi un punt d’inflexió a l’hora d’iniciar amb optimisme els desafiaments que viurem els pròxims mesos en tots els àmbits. Un d’aquests reptes té a veure amb el sector educatiu i les noves formes en les que s’imparteixen els continguts universitaris, molt relacionats amb les tecnologies i la velocitat en què tot està evolucionant. Els estudiants i les universitats afronten un procés de transformació amb l’objectiu de fer front a les necessitats i les aspiracions digitals dels estudiants actuals. La idea és adoptar la tecnologia i la transformació digital per canviar la manera com els estudiants, les universitats i el personal s’involucren i interactuen en el seu dia a dia. En aquesta línia, aquest estiu he aprofitat per reconnectar i conversar amb el professor Kamran Elahian, un bon amic que vaig conèixer a la ciutat de Redwood City, a Silicon Valley (Califòrnia) fa anys, un exitós emprenedor amb quatre «unicorns» o empreses venudes per més d’un bilió de dòlars, que es defineix com a catalitzador de la innovació, un filantrop, un emprenedor sense fronteres i un inversor en tecnologies globals que ajuden a millorar el món.
Gràcies a ell també vaig conèixer fa un any, justament aquí a Andorra, a Svetlana Velikanova, la directora de la «Harbour Space University», que juntament amb Kamran i el professor Ingo Beyer von Morgenstern, exdirector i cap emèrit d’alta tecnologia, i telecomunicacions de la consultora McKinsey & Co, van fundar aquesta Universitat, amb la qual col·laboro. He de dir que per a mi és un orgull i honor fer-ho, ja que és considerada com una de les millors en captació de talents tecnològics, i no em deixa de sorprendre tot el que puc aprendre tant dels mateixos estudiants com els professors, gràcies a un sistema molt innovador i que només havia vist als Estats Units. Harbour Space University, que té de moment els seus campus a Barcelona i Bangkok, va implementar un mètode d’ensenyament molt allunyat de les universitats tradicionals, ja que funciona amb un sistema immersiu i d’alt rendiment, orientat a concentrar en un període de tres setmanes els diferents mòduls de continguts amb molta interactuació per part dels alumnes, i amb moltes pràctiques i treball en equip. El curs acadèmic es divideix en 15 mòduls intensos de tres setmanes que actuen com a accelerador per als estudiants / emprenedors. Disposen d’un laboratori d’innovació per a creatius i una experiència d’aprenentatge pràctica per als amants de la tecnologia. Els estudiants d’aquesta universitat s’endinsen durant tres setmanes en una assignatura i un cop assolida compten amb dos dies per triar el repte següent. A més, estudien amb uns professors que són reconeguts professionals de diferents nacionalitats, de cada sector tecnològic, per la qual cosa se submergeixen completament en què aprenen. Aquesta universitat, on l’anglès és la llengua vehicular, fa, tanmateix, una selecció dels millors estudiants de tot el món i contacta amb ells perquè formin part de la comunitat i desenvolupin al màxim el seu talent. L’única assignatura que treballen tots els estudiants obligatòriament, impartida pel professor Kamran Elahian i que dona una bona mostra de l’objectiu d’aquesta universitat, és «From zero to hero» o cada estudiant treballa per crear una start-up. La creació de comunitats globals d’innovació i aprenentatge basada en la utilització de les tecnologies exponencials poden ajudar a resoldre els grans reptes del planeta i construir un futur millor per a tothom, com també proposen Singularity University (SU), o StartupGrind, ambdues comunitats nascudes als Estats Units, i que compten amb «chapters» actius aquí a Andorra o l’eUniversitat Europea d’Andorra, amb el seu HUB d’innovació.