PUBLICITAT

‘Fan tokens’ i finançament digital

Les entitats del món de l’esport han comptat des dels seus orígens amb els mecanismes tradicionals per obtenir finançament. Les més importants en l’actualitat són, principalment, els drets de televisió, patrocinis, marxandatge i crèdits bancaris. No obstant això, el fenomen de la digitalització i l’auge de tecnologies disruptives com blockchain o els criptoactius ha provocat l’aparició de vies de finançament alternatives per totes aquestes entitats, com ara els Fan Tokens.

A tall d’aclariment, entenem per tokens els criptoactius que representen un bé o servei determinat. Només cal pensar en una fitxa pels cotxes de xoc, que dona el seu usuari accés a l’ús temporal del cotxe, i imaginar-nos que la fitxa no és física sinó virtual. Doncs els Fan Tokens són un tipus de fitxa virtual o token que s’utilitzen en el món esportiu que permeten als seus titulars tenir cert poder de vot en les decisions d’un club, accés exclusiu a zones determinades, descomptes, recompenses i altres beneficis.

Per exemple, els adquirents de Fan Tokens del FC Barcelona poden decidir i col·locar peces al museu del club, escollir el missatge imprès al braçalet de capità, votar pel disseny del mural del túnel de vestidors de l’equip o triar les cançons que sonen a l’estadi els dies de partit. Normalment, el club emissor del Fan Token és qui estableix el seu preu, que sol dependre del moviment del mercat, de la popularitat de l’equip i del moment esportiu en el qual es trobi el club. Per exemple, quan el futbolista Lionel Messi es va unir al Paris Saint-Germain (PSG), el valor del Fan Token del PSG va augmentar exponencialment.

No només el FC Barcelona emet Fan Tokens, sinó que molts altres clubs de futbol d’elit fa temps que també ho estan fent; el València, l’Atlètic de Madrid, el Manchester City, el PSG, la Juventus o el Milan en són alguns exemples. És cert que el futbol actualment lidera l’ús d’aquestes eines digitals, però cada cop són més els esports que a poc a poc es van sumant a aquests nous actius digitals. A la Fórmula 1, l’escuderia Aston Martin disposa del seu propi Fan Token; al bàsquet, fins a 27 equips de l’NBA tenen acords de col·laboració pel llançament de Fan Tokens; al tennis, la Copa Davis també emet el seu propi Fan Token; i fins i tot equips d’eSports com Team Heretics també en tenen.

El fet que cada cop s’aposti més pels Fan Tokens com a via alternativa de finançament al món de l’esport demostra els múltiples avantatges que aquesta tecnologia ofereix a les entitats esportives. Per una banda, els permet crear més compromís per part dels aficionats i acostar-se a audiències d’altres parts del món a les que comunament és complicat accedir-hi, i, per una altra banda, els suposa una font d’ingressos senzilla i efectiva en comparació a les més tradicionals.

Tampoc cal oblidar, però, que les transaccions dels Fan Tokens es duen a terme a través de blockchain i s’han d’adquirir a través de criptomonedes. Això és important a causa del fet que, tot i els seus múltiples avantatges, el món de les criptomonedes és un sector que avui en dia comporta bastants riscos, ja que encara se’n desconeixen molts aspectes i, tot i els projectes normatius que hi ha sobre la taula, es troba pràcticament sense regulació.

Per aquest motiu, els Fan Tokens encara no poden suposar, sota el meu punt de vista, una de les principals fonts de finançament per les entitats esportives, sinó que de moment  hauria de continuar sent considerada per aquestes com una font molt secundària dels seus ingressos.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT