PUBLICITAT

El ‘poder’ de les creences

Avui parlaré de les creences i de la importància que tenen en la nostra vida.Les creences són predisposicions mentals, maneres d’entendre la realitat i el món que ens envolta. Hi ha un sentiment de certesa darrere de cada creença i això és el que les fa tan poderoses.

T’has preguntat mai com es construeixen les creences? Saps perquè algunes són tan limitants i altres potenciadores?

Les creences són part de la nostra vida i poden ser personals, socials o culturals. Fins i tot podríem dir que les creences s’hereten.

Tant les creences limitadores com les potenciadores sorgeixen de tota la informació que hem emmagatzemat a nivell subconscient durant la nostra infància, la nostra adolescència i ara com a adult. Es tracten de les nostres pròpies creences, sobre nosaltres mateixos, sobre els altres, sobre el nostre entorn... I aquestes poden impactar positivament o negativament en nosaltres.

Depenent de les nostres creences podrem tenir uns resultats o uns altres.

No totes tenen el mateix efecte al nostre dia a dia. Les creences poden ser positives, neutres o negatives. Quan les creences que tenim ens ajuden a aconseguir bons resultats diem que són creences potenciadores. Quan no és així, són limitants.

Començarem a parlar de les creences limitants, com influeixen en la nostra vida i com desmuntar-les? Coneixem les nostres pròpies limitacions?

Frases com: «No soc bo per això», «No soc capaç de fer-ho», «Això és molt difícil per a mi» semblen inofensives, però pensar negativament sobre el que som, valem o podem fer de forma repetida, dia a dia, ens pot bloquejar, paralitzar i impedir-nos ser realment els qui som o aconseguir allò que volem. Per tant, aquest tipus de conviccions són uns obstacles que hem de vèncer en la consecució dels nostres objectius, metes i somnis, ja que són creences limitants.

Les creences limitants també ens poden impedir sortir de la nostra zona de confort, prendre riscos o decisions. Creiem que no podem canviar les creences limitants i ens conformem a «com creiem que som» en lloc de «com podríem ser». Així creem un autoconcepte un «jo soc així...».

La clau aquí resideix a detectar les nostres creences i ser capaços de començar a crear-ne de noves, unes creences que ens potenciïn, que ens ajudin a assolir el que volem.

Els pensaments sobre nosaltres mateixos, sobre la nostra capacitat per aconseguir alguna cosa són fonamentals. Per aquest motiu si aspirem a assolir objectius, hem de ser un bon vigilant dels nostres propis pensaments, sentiments i percepcions. Hem de decidir canviar les creences limitants per altres de positives i que ens ajudin. Si pensem «mai podré» mai no podrem, però si pensem «si m’ho proposo ho aconseguiré» tard o d’hora ho farem.

Així que és hora de començar a fer una llista de totes aquestes coses que «et penses que ets» i que no t’ajuden gaire a construir el futur que tu vols. I tot seguit fer una altra llista amb una idea una mica més positiva de tu mateix. Després reflexiona, mira a veure el que et pots estar perdent per tenir «instal·lat» aquest programari al disc dur... i canvia el programa.

Escolta què respons davant la pregunta: Quins són els motius pels quals no he arribat a X meta de la meva vida?

Para atenció a respostes que comencin o continguin paraules tals com:

• És que jo ...
• He de ...
• Tinc que ...
• Jo sóc així...
• Em fa por que ...

Defineix d’on ve aquest pensament negatiu, si és heretat o propi, i després esforça’t per trobar aquella creença oposada, en aquest cas, la potenciadora.

Es tracta d’incorporar la creença positiva, reprogramant-ne la limitant i canviant-la.
Per aquest pas, has d’analitzar per què la creença potenciadora hauria d’entrar a la teva vida i quins canvis beneficiosos et portaria (el «per a què?»). El mateix has de fer amb la creença limitant: preguntar-te per què aquest pensament ja no hauria de tenir més lloc a la teva vida. En descobrir i enumerar aquests pros i contres, serà possible canviar la creença limitant per la potenciadora.
Així, com van arribar aquestes creences, poden ser reemplaçades per creences potenciadores. I aquí és on ve el teu esforç, la teva dedicació, el teu sincer interès a mantenir aquestes creences potenciadores a la teva ment.

Però com identificar les nostres creences?

Identificar una creença limitant o una creença potenciadora requereix una feina conscient. Els passos següents us ajudaran a reconèixer-les:

• Autoconeixement
• Ensenyar el cervell a reconèixer-les
• Diferenciar ambdues creences
• Analitzar la creença
• Identificar d’on ve la creença i trobar l’oposat

Tot i així, recorda que més que identificar una creença limitant i una creença potenciadora, és important aprendre a desconstruir les limitants i potenciar les positives. Això farà molt més fàcil fluir i comunicar-te amb els altres, i alhora complir fites i somnis professionals i personals.

Al contrari de les creences limitadores, les creences potenciadores impulsen a avançar pels camins que s’escullen a la vida, impulsen a complir els objectius i metes. Impulsen a créixer, a mostrar i aprofitar el veritable potencial, a ser la nostra millor versió.

Alguns exemples de creences potenciadores (també sé que en tens molts més!):

• He tingut grans èxits a la meva vida amb molt d’esforç i treball.
• Ho intentaré totes les vegades necessàries, ho aconseguiré, aprendré.
• Les meves metes i objectius importants: vaig sempre a per ells.

Per concloure, recordar-te que, de vegades, aturar, reflexionar i preguntar-te una cosa tan bàsica com «en què crec?», és molt revulsiu; permet adonar-te de quines creences no són útils i per substituir-les per altres empoderants.

No totes les creences de què parlem són limitadores. De fet, cadascuna té una intenció positiva i una raó de ser (en el seu moment totes són d’ajuda, però «caduquen»).

No deixis que les teves creences et limitin. Si creus que ets capaç de fer alguna cosa, ho faràs, mentre que si creus que és impossible, cap argument no et convencerà del contrari.

I tu, ja has pensat en què creus? Coneixes les teves limitacions?.  

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT