PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La Jornada de l’Educació Social: treballar per a aconseguir un canvi

Demà se celebren les primeres jornades de l’Educació Social al país amb l’objectiu de visibilitzar aquesta professió i generar una identitat pròpia envers els treballs a nivell social

Per Maria Lozano

La Presidenta de l’Associació Professional d’Educadors Socials, Empar Calvo Guri.
La Presidenta de l’Associació Professional d’Educadors Socials, Empar Calvo Guri. | EL PERIÒDIC

Una professió pot canviar el món? Empar Calvo Guri, la presidenta de l’Associació Professional d’Educadors Socials, creu que sí, i que la seva professió és clau per a aconseguir un canvi social. Defineix la seva activitat com a «una disciplina pedagògica que fa que el treballador hagi d’implicar-se en la feina amb persones que en un inici es puguin trobar amb una situació de vulnerabilitat, no com un factor d’exclusió social, sinó com a persones que en un moment vital de la seva vida es puguin sentir vulnerables a l’hora de projectar canvis». Així doncs, l’educador social acompanya en aquesta transformació, ja que «és aquella figura professional que té aquelles competències, capacitats, habilitats i estratègies per a millorar la qualitat de vida d’aquestes persones».

La diferència d’un educador social i d’un psicòleg és que aquest últim té estudis per a entendre els processos cognitius que ha fet un individu per a arribar a un estat concret, i l’educador estudiaria l’origen de la conducta a escala social.

L’educador social es pot especialitzar en qualsevol àmbit i matèria, per exemple «en suport de nou concepte de vellesa, que avui en dia ja no és pot parlar de Gent Gran perquè s’integren diferents factors per a donar una qualitat de vida», remarca Calvo Guri. També és un exemple l’especialització en dones «i no només en violència de gènere, sinó tot el vessant transfeminista amb la nova corrent de drets humans de les persones que formen part del col·lectiu LGBTQ».

L’Associació es va materialitzar al setembre de l’any passat per a «promoure i difondre la importància de l’educació social i treballar aquesta visibilitat, però «fent-nos nosaltres mateixos visibles organitzant una jornada i conferències i elaborant informes sobre la nostra professió», explica Calvo Guri. I un dels objectius que van tenir des de bon principi va ser aquesta Jornada, que pretén començar a generar identitat pròpia, ja que «l’educador social no ha estat visibilitzat per altres professionals i hem hagut de fer funcions definides per professionals d’altres àmbits. Hi han educadors socials en aquest país contractats des de fa 10 o 15 anys i han treballat d’acord amb el que li han dit que han de fer», comenta la presidenta de l’Associació, que remarca que «aquesta primera Jornada és un bon moment per a plantejar-nos que som professionals en l’àmbit social i hem de tenir més participació a l’hora de prendre decisions en aquestes polítiques nacionals».

Així doncs, demà venen tres grans educadors socials que estan formats en diferents àrees. Primerament en Roger Villanueva, tècnic en Centre Penitenciari, que parlarà sobre la importància a l’hora de donar els presos una reinserció social que es treballa amb un educador social, ja que al mateix al Principat no hi ha cap concurs públic sòlid per aquest perfil.

L’Aleix Villafañé és el segon ponent de les Jornades, i és educador social en l’àmbit sociolaboral i obrirà el camp de visió de l’emprenedoria en l’educació social: «és important perquè l’educador social se l’ha vist com un agent agregat a altres professions, però en realitat una de les majors competències en el marc de l’educació social és analitzar contextos, detectar necessitats, crear programes i projectes i sobretot dur-los a la pràctica», explica la presidenta de l’Associació.

L’última conferenciant és Nina Capacete, creadora del projecte C.A.M.I, que és un nou mètode terapèutic per a treballar processos de canvi ja sigui individuament, amb grups o inclús comunitats. Calvo Giri explica que això ho fa amb diferents tècniques, com per exemple amb joc tradicional portats a la reflexió intrínseca de cada persona per a poder resoldre conflictes que es puguin tenir amb algú.

Cal esmentar que l’educador social va començar a reconèixer-se després de la Segona Guerra Mundial, així doncs, neix en un context de postguerra, amb la idea de donar valor a una societat més equitativa. Així doncs, en els seus inicis la tasca de l’educació social estava molt vinculada a la promoció de la inclusió social en tots els àmbits.

Per finalitzar, la Presidenta de l’Associació d’Educadors Socials remarca que la importància de l’educador social en el món complex i estigmatitzat en què vivim, i destaca que «s’ha d’invertir en l’àmbit social per a contractar més educadors socials en el Principat si volem aquest canvi social tan necessari»
 

PUBLICITAT
PUBLICITAT