PUBLICITAT

Escaldes Engordany

Nova polèmica amb l’heliport que es farà a la Caubella

El ministre de Finances en funcions, Jordi Gallardo de nou en el punt de mira i acusat d’irregularitats

Per El Periòdic

Render de l’avantprojecte de l’Heliport Nacional de la Caubella.
Render de l’avantprojecte de l’Heliport Nacional de la Caubella. | Govern d\'Andorra

L’heliport que s’instal·larà al bosc de la Caubella, a la parròquia de la Massana, va patir divendres una altra polèmica. Un mitjà de comunicació pirinenc, va acusar el ministre de finances en funcions, Jordi Gallardo, de corrupció amb aquest tema. I és que, segons afirma el mitjà, el sogre del ministre, l’empresari Bonaventura Riberaygua, té previst fer una inversió immobiliària a la zona de la grella, a la parròquia d’Andorra la Vella.

Ara bé, per poder-la fer, La Valira explica que, Riberaygua ha de passar forçosament per una propietat que té Antoni Rebés, l’amo de l’empresa d’helicòpters Heliand Sau i de la instrumental Helicòpters del Nord SL, que ha estat l’UTE adjudicatària en el concurs de la construcció i de la gestió de l’heliport nacional.

L’heliport de la Caubella, juntament amb el laboratori P3 de Grífols és un dels temes més polèmics i controvertits que hi ha al país ara mateix. I és que, el Principat fa anys que canvia la possible localització de l’heliport d’un lloc a un altre. Primerament, es va voler fer on és la gossera, a la parròquia de Sant Julià, però mai es va aprovar la proposta. Seguidament, a la parròquia d’Andorra la Vella es van descartar dues ubicacions, a la Comella i al Roc del Patapou. A continuació es va plantejar realitzar-lo a Escaldes -Engordany a la zona de Tresoles però la oposició dels veïns va fer caure el projecte. Per últim la localització on s’ha aprovat ara és la zona de la Caubella.

L’heliport de la Massana ha sigut un debat extens que hi ha hagut en les passades eleccions, en què diversos partits es van posicionar obertament en contra. De fet, en el debat televisiu que es va fer el dia 27 de març sobre la Parròquia de la Massana, els partits PS SDP+ i Acció + Independents van rebatre els arguments del partit Ciutadans Compromesos + Demòcrates.
No és l’únic exemple que tenim de la passada campanya. El divendres 24 de març Michel Moliné, que es va presentar com a cap de llista de la candidatura socialdemòcrata a la Massana, va denunciar al mateix bosc de la Caubella possibles irregularitats que té el projecte. Primerament, va posar en èmfasi que el projecte mai ha estat sotmès a referèndum, al contrari del telefèric de Carroi. A més, Moliné va argumentar que la Caubella no és el lloc adient per a fer l’heliport, de fet comentava que «aquest és un projecte coix des d’un punt de vista de respecte de l’entorn atès que manca l’informe d’impacte mediambiental. Aquest fet fa que sigui una iniciativa que no creiem que legalment es pugui tirar endavant. La seva declaració d’interès nacional no té sentit ni validesa sense aquest informe d’impacte, que sembla estar bloquejat al ministeri de medi ambient i no sabem per què». 

Respecte al bloqueig de l’informe, Moliné va informar aquell dia que un dels motius de l’aturament era el nombre d’arbres que es talarien si es construïssin les instal·lacions, concretament una extensió de bosc entre quatre i sis hectàrees, el que equival a entre quatre i sis camps de futbol. A més, va destacar que «els arbres són elements que absorbeixen el CO2 i en temps de problemes climàtics no creiem que sigui adequat talar arbres». La ministra en funcions de medi ambient, la señora Sílvia Calvó, quedaria en evidència si signés aquest informe que preveu tallar més de 22.000 pins.  Cal destacar que va ser el passat 23 de gener quan es va anunciar a través del Butlletí Oficial del Principat (BOPA) que l’UTE formada per Heliand i Helinord era l’empresa adjudicatària per a la concessió de l’heliport nacional, que durarà 30 anys des de la signatura del contracte. El preu màxim a pagar de Govern és de 7.627.034 euros per compensar els resultats operacionals negatius. Tot i així, des del Partit Socialdemòcrata l’endemà van destacar que l’acord de Govern sobre la concessió de l’heliport nacional es va produir el passat 16 de novembre del 2022, i fins al 23 de gener l’edicte no es va fer públic. El PS a més, aquell dia va preguntar per què no es va fer pública al novembre la informació de l’adjudicació. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT