PUBLICITAT

Escaldes Engordany

Augmenten un 38% les filtracions de dades personals

Aquest augment deriva de la pandèmia de la Covid-19 i del teletreball

Per El Periòdic

S’incrementa la filtració de dades personals durant el 2022.
S’incrementa la filtració de dades personals durant el 2022. | ANA

La filtració i publicació de dades personals d’usuaris s’ha incrementat un 38% durant l’any 2022, segons explica l’Agència Nacional de Ciberseguretat d’Andorra (ANC-AD) que es va publicar la setmana passada. L’ANC-AD també ha afirmat que l’augment deriva de la pandèmia de la Covid19 i el teletreball, ja que molts usuaris es van relaxar i van prendre menys mesures de prevenció contra ciberatacs.

A més, l’ANC-AD també ha destacat tres campanyes d’intent de segrest de comptes d’Instagram, i la Policia va rebre més de 50 denúncies per situacions semblants, en el qual hi ha un patró semblant: els segrestadors aprofitaven diferents publicacions de credencials a la «dark web».

Així doncs, el 22% dels atacs van estar relacionats a diverses campanyes de «pishing», on l’objectiu era robar dades personal, però també es van constatar estafes mitjançant diversos programaris de segrest en un 18% dels casos, a part de campanyes amb programari maliciós per inserir virus, cucs o troiants en diversos dispositius d’usuaris, en total un 14%.

Tot i així, les amenaces per programari de segrest va disminuir durant els últims mesos de l’any, i això ha fet que es redueixin el nombre de casos reportats per aquests atacs. La tendència del tipus segrestador ha augmentat, però, i ha passat d’un 80% de primera generació i un 20% de segona generació el 2021, a un 60% de primera generació i un 40% de segona.

Cal destacar a més els intents d’estada a través de contactes directes i aplicacions de missatgeria en diferents formats com ofertes promocionals de comerços, compra de criptomonedes, entrega de paqueteria i donacions i herències.

Per últim, respecte al mòbil l’ANC-AD explica que es continuen fent estafes mitjançant els SMS i la veu. Aquestes tenen l’objectiu que l’usuari faciliti diverses dades personals, de contacte o de la seva entitat bancària.  

PUBLICITAT
PUBLICITAT