PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els consumidors han presentat 1.311 reclamacions durant el 2022

La majoria de les queixes presentades ja s’han solucionat

Foto d'arxiu d'una botiga
Foto d'arxiu d'una botiga | ANA / A. M.

Els consumidors han presentat un total de 1.311 reclamacions al departament de Comerç durant el 2022. El director del departament, Josep Pujol, va explicar que de les queixes presentades, la majoria, 1.014, s’han solucionat, 151 no es van arribar a tractar en considerar-se improcedents i 79 encara es troben en procés de tramitació. A més a més, durant l’any passat es van obrir cinc expedients sancionadors per incompliment de la llei.

El nombre de reclamacions continua incrementant anualment, sobretot en comparació amb l’exercici anterior, quan es van presentar 834 queixes, el que representa un augment del 57%. Pujol assenyalava que gran part de les reclamacions s’acumulen durant els mesos de gener i febrer, coincidint amb les festes de Nadal i el punt àlgid de la temporada d’hivern i destaca que l’últim any ha seguit creixent la presentació de queixes per la via electrònica, amb un 84,6% del total.

Les reivindicacions dels usuaris se centren en cinc sectors, els allotjaments turístics, el transport públic, la compravenda de vehicles, les estacions d’esquí i el comerç en general. En relació amb la temàtica dels lloguers, Pujol indicava que «les queixes han disminuït», però que continuen mantenint un gran volum de consultes, especificant que el telèfon del consumidor n’ha rebut fins a 370.

Sobre les queixes a les estacions d’esquí, les reclamacions solen estar relacionades amb les condicions de les pistes d’esquí i la meteorologia. Les relatives als allotjaments turístics i hotels es deuen a les condicions dels habitatges i habitacions per insatisfacció dels clients, amb 129 reclamacions. En referència a la categoria de compravenda de vehicle, les reivindicacions estan relacionades amb la ineficiència del servei i les devolucions, però destacava que gràcies a la feina feta amb el sector i els clients, «a poc a poc el nombre va minvant».

El transport públic va assolir el récord de reclamacions durant la primera quinzena de novembre. Pujol assegurava que «no ens vam saber preparar i en el 90% de les reclamacions els usuaris tenien la raó».

Periòdicament es duen a terme campanyes i inspeccions amb l’objectiu de reduir el nombre de queixes que rep el departament, però el fet de només disposar de dos inspectors els dificulta la feina. Estan treballant per poder dur a terme una xerrada amb el ministeri d’Educació encarada als joves d’entre 12 i 14 anys perquè «creixin sabent quins són els seus drets i obligacions» i amb la gent gran per prevenir possibles estafes al col·lectiu.

PUBLICITAT
PUBLICITAT