PUBLICITAT

L’etiquetatge energètic pretén renovar el parc de vehicles

La ministra va recalcar que no es contemplen mesures punitives

Per El Periòdic

Vehicles entrant al Principat
Vehicles entrant al Principat | Toni Lara

l’etiquetatge energètic i d’emissions dels vehicles començarà a partir del 31 de juliol, després de la pròrroga per l’entrada en vigor del nou sistema que s’aplicarà a tot el territori nacional. Sílvia Calvó, ministra en funcions de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, va estipular la vocació informativa del nou etiquetatge de cara al consumidor i que neix amb la missió de potenciar «la renovació del parc de vehicles», tenint la capacitat de vincular-hi un seguit d’incentius com, per exemple, la capacitat de circular per un carril exclusiu per a vehicles elèctrics.


La ministra va voler recalcar que la disposició d’aquesta etiqueta «ajudarà a sensibilitzar el ciutadà» sobre les emissions contaminants dels vehicles privats i va refutar la idea d’aplicar mesures de caràcter punitiu com restriccions que ja s’han dut a terme en àrees metropolitanes com la de Barcelona, que limiten l’accés de vehicles especialment contaminants. Calvó va aclarir que la idea que «és molt difícil implementar mesures que són de grans ciutats, perquè al final la nostra trama urbana no té res a veure amb una ciutat com Barcelona i, per tant, no es planteja (fer servir l’etiqueta) per restriccions de circulació sinó per incentius vinculats a la renovació del parc automobilístic».


Calvó va defensar que la causa de la pròrroga sobre l’inici d’aquesta nova regulació d’etiquetatge es troba en la implementació de la base de dades i els mecanismes de distribució. En aquest nou projecte regulador, el govern col•labora de forma conjunta amb l’Automòbil Club d’Andorra (ACA). Es pretén que tots els vehicles tinguin l’etiqueta i la col•laboració afavorirà  poder assolir aquestes expectatives. Els nous cotxes tindran l’etiqueta un cop surtin del concessionari, i pel que fa als antics, se’ls  atorgarà quan realitzin la Inspecció Tècnica de Vehicles en el moment que requereixin realitzar la revisió.


Tot i que no es pretén implementar aquest etiquetatge amb un caràcter limitador sobre la circulació dels vehicles, s’està valorant la idea de dur a terme intercanvis d’informació entre administracions locals de zones on l’etiquetatge ja sigui necessari, com podria ser l’àrea metropolitana de Barcelona, produint-se una espècie d’homologació per no tenir la necessitat de tramitar una nova etiqueta amb l’administració estrangera. També, també es considera la possibilitat d’incloure informació com la de la carta groga dins del distintiu.


Aquesta classe de mesures ja s’han implementat en altres ciutats europees, com la ja mencionada Barcelona, Berlín o París. Si bé, en aquestes ciutats, l’etiquetatge energètic dels vehicles condiciona l’accessibilitat o no a diferents zones de la ciutat. Tot i així, la ministra Calvó ha plantejat unes mesures en favor de impulsar la transició verda dels automòbils matriculats dins del territori nacional. Així mateix, s’aspira a poder homologar l’etiqueta a zones urbanes situades fora del principat.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT