PUBLICITAT

La Seu d'Urgell

Els vols nocturns, a punt

El Govern té l’objectiu de llançar enguany tres concursos per operar vols a París, Londres i Palma

Per Pol Forcada Quevedo

Un instant de l’encesa de llums, ahir.
Un instant de l’encesa de llums, ahir. | SFGA/JAViladot

L’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell va encendre ahir al vespre les noves llums de la pista i la plataforma que hauran de permetre l’arribada i l’enlairament de vols nocturns. Ara bé, l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) haurà de donar abans el vistiplau a les obres i atorgar els permisos necessaris per poder utilitzar la nova il·luminació. En relació amb això, està previst que tècnics de l’agència visitin la instal·lació el dimarts i dimecres de la setmana vinent. «És una aposta guanyadora i motiu d’orgull [...], un equipament cabdal per a la nostra estratègia de desenclavament», va explicar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo.

Per la seva part, el conseller de Territori català, Juli Fernàndez, també es va mostrar molt satisfet del servei: «Tenim la capacitat de poder oferir noves possibilitats, atraure noves rutes, millorar la seguretat, poder ser més competitius en diverses activitats econòmiques i també més accessibles pels residents de l’Alt Urgell i del Principat».

En concret, les obres, que s’han allargat cinc mesos, han consistit en l’establiment de tres torres d’il·luminació amb leds i d’onze torres de llums amb captació i bateries d’energia solar. A més, s’ha adequat la pista amb llums d’obstacles, leds i canalitzacions laterals, i s’ha instal·lat un far d’aeròdrom a la torre de control. El cost total ha estat d’1,05 milions d’euros, assumits per la Generalitat de Catalunya. 

A banda, també s’han fet adequacions a la carretera d’accés a l’aeroport, el que ha suposat la renovació de la senyalització, la reparació de l’abalisament i de la barrera de seguretat, a més de la neteja del drenatge i els talussos. En aquest cas, l’import ha ascendit als 100.000 euros. 

Per altra part, Gallardo va comentar que ja s’ha encarregat la segona fase d’estudi d’ampliació de l’aeroport per valorar altres destinacions «que creiem que valen la pena i que segurament tenen l’interès i el mercat per poder impulsar-les». En particular són Palma de Mallorca, París i Londres. Així, l’objectiu del ministre és treure a concurs durant aquest any aquestes destinacions. Lisboa i Bordeus també estaven previstos, però s’han deixat per una següent fase més enllà del 2023.

En aquest sentit, Gallardo va apuntar que amb les dues primeres ja hi ha interès. Pel que fa a París, perquè «hi ha un lligam institucional amb França», i amb Palma de Mallorca, respecte a la visita que el cap de Govern, Xavier Espot, va fer uns mesos enrere, es va constatar «unes sinergies interessants entre estiu i hivern». La destinació de Londres, però, tot i haver-hi un operador interessat, «està condicionada al fet de poder tenir durant aquest any el control duaner». És a dir, cal que l’aeroport tingui aquest control per poder-lo connectar amb destins fora de l’espai Schengen. Les gestions per fer-ho possible, tal com va esmentar, ja s’han iniciat.

Demanat per la possibilitat del vol intersetmanal a Madrid, Gallardo va destacar que la idea ja s’ha traslladat al sector privat «tenint en compte que ens agradaria poder comercialitzar aquesta connexió durant el 2023». Tot i que la previsió és més de cara la segona part de l’any, «si la resposta és relativament ràpida ho intentaríem implementar molt abans sense introduir la plataforma» que les empreses demanen per la gestió dels bitllets.

Finalment, el ministre de Presidència, Economia i Empresa va fer referència a la voluntat de connectar l’Heliport Nacional amb l’aeroport de la Seu d’Urgell.

PUBLICITAT
PUBLICITAT