PUBLICITAT

Andorra la Vella

Els museus del país acullen un total de 114.047 visitants durant el 2022

S’ha aconseguit assolir les xifres prèvies a la pandèmia gràcies a la fidelització del públic local

Per Pol Forcada Quevedo

Un instant de la roda de premsa, ahir.
Un instant de la roda de premsa, ahir. | SFGA/JAViladot

Els espais museístics del país van assolir durant el 2022 un total de 114.047 visitants. Així ho van explicar ahir la cap d’àrea de museus i monuments gestionats pel Govern, Rut Casabella, i el cap d’àrea del Bici Lab Andorra, Eduard Tarrés, en una roda de premsa. Més en detall, el nombre total de clients es va distribuir en: 60.273 als centres gestionats per l’Executiu; 21.850 en museus d’Andorra; 16.916 en equipaments culturals; i 15.008 al Museu Carmen Thyssen.

En concret, el monument que més visitants va rebre va ser la Casa de la Vall, amb quasi 19.000. Per la seva part, per la Casa d’Areny-Plandolit es van registrar prop de 13.000, i 8.500 pel Museu Nacional de l’Automòbil. A més, Casabella va ressaltar les xifres de la Farga Rossell, «un equipament que va estar tancat des de finals de novembre del 2021 fins al maig del 2022» i va rebre gairebé 5.000 clients. També va fer esment de l’Espai Columba, que va rebre prop de 6.700, principalment per la programació de la primera edició de les jornades d’art romànic que es van dur a terme al mes de maig. 

Cal esmentar que el Museu Postal, que durant el 2022 va rebre poc més de 2.000 visitants, tancarà el seu espai durant aquest any, ja que «estem en un procés de transformació de físic a digital» de la col·lecció. Així, la idea és fer que l’actual àrea passi a completar la sala d’exposicions ja disponible a l’Era del Raser.

Per la seva part, Tarrés va comentar les xifres del Bici Lab, que va obrir les seves portes el passat octubre. En aquest sentit, en els seus primers dos mesos i mig de vida, el centre va rebre quasi 3.000 visitants, amb un pes molt important per part del públic local, arribant a representar gairebé un 70% del total. El seu objectiu és treballar en diferents tipus de públics concrets, com els amants del ciclisme, amb consciència mediambiental, el local i l’escolar.

Segons va apuntar Casabella, aquestes dades positives es deuen a circumstàncies com l’auge de visitants, ja sigui pel retorn dels grups escolars o de la tercera edat; l’eliminació de les limitacions d’aforament; la recuperació del turisme; i la resposta dels ciutadans a les diverses activitats que es van proposar. En relació amb això, «hem notat una fidelització per part del públic nacional», sobretot familiar, que gràcies a fer una de les accions es van anar apuntant a altres.

D’altra banda, cal destacar que a nivell global s’han assolit xifres similars prèvies a la pandèmia, superant el nombre de visitants aconseguits l’any 2018 i quasi igualant els de l’any 2019. «Podem dir que tornem a la normalitat», va declarar la cap d’àrea de museus i monuments. 

Per altra part, els dos caps d’àrea van assenyalar la dificultat d’atraure clients cap aquests equipaments culturals: «De veritat costa molt que la gent s’hi apropi perquè al país hi ha molta oferta, i la cultura no sovint s’inclou», va remarcar Casabella. «És un dels hàndicaps amb els quals ens toca lluitar dia a dia», va afegir Tarrés.

Finalment, tots dos van afirmar la necessitat de construir el Museu Nacional, ja que és una «oportunitat per replantejar la xarxa de museus, que en algun moment ha crescut de manera poc ordenada», va destacar la cap d’àrea de museus i monuments, que va afegir que «pot ser l’oportunitat per refer-la». En aquesta línia, el cap d’àrea del Bici Lab Andorra va asserir que «ja no és només necessària per al turista, sinó pels que vivim a Andorra a l’hora de crear una cohesió social en un país amb unes característiques com les que té el Principat».

PUBLICITAT
PUBLICITAT