PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La manca de mà d’obra del país preocupa els tallers mecànics

Des de l’AATRV alerten que la majoria dels treballadors tenen de 60 anys en amunt

Per Pol Forcada Quevedo

Imatge d’arxiu d’un mecànic treballant.
Imatge d’arxiu d’un mecànic treballant. | Maricel Blanch

El sector dels tallers mecànics alerta que falta mà d’obra al Principat. Així ho van assegurar des de diversos tallers i des de l’Associació Andorrana de Tallers de Reparació de Vehicles (AATRV). En aquest sentit, el seu president, Víctor Iruela, va assenyalar que «gent per treballar hi ha, però falta personal qualificat nou». Per la seva part, el gerent de Rilei Pneumàtics, Claudi J. Ribeiro, va afirmar que «falta mà d’obra, gent responsable i que sàpiga del sector. I que, a més, vulguin cobrar un sou considerable». «Pagant 2.000 euros trobes a qui vulguis, però depèn de quin sector no pot assumir aquests sous perquè no genera prou marge per cobrir-los», va afegir. Des de Rodi Motor Services, el seu encarregat, Uziel Martínez, també va destacar que «no es troben, fins al punt que els he d’anar a buscar a Espanya».

Iruela prioritza fer planter al país: «O el fem, o això petarà», i es queixa del fet que la part mecànica que ha existit sempre ja no hi és perquè preval fer un simple canvi de peces «envers reparar-les». Cal recordar que al Principat no existeix cap branca específica d’estudi en relació amb el sector, i els joves han d’anar a la Seu d’Urgell o a Lleida. Tot i això, els tallers avisen que aquestes persones només surten amb la teoria, i un cop busquen feina els falta la pràctica: «Perquè comencin a funcionar han de passar encara entre tres, quatre i fins a cinc anys, i això és un problema actualment», va detallar el president de l’AATRV.

Des de l’associació també alerten d’un altre aspecte, que els actuals treballadors del sector tenen de 60 anys en amunt. En aquest sentit, Iruela va explicar que «personalment la bona qualitat de mà d’obra és l’antiga, la que hem après la meva generació», mentre que la nova s’ha quedat amb els nivells bàsics. «Hi ha molts joves en formació i entenen molt bé el tema electrònic, però amb una mancança bastant gran pel que fa a l’aspecte mecànic», va ressaltar Martínez.

Per això, des de l’AATRV demanen unes «ajudes al Govern» per als empresaris perquè «puguin començar a fer pedrera i contractar joves». «No cal que sigui econòmica, però per posar un exemple, en canvi de pagar el 21% de la seguretat social, durant tres anys mentre es forma la persona, pagar un cinc o un sis per cent».

Demanat pel futur del sector, amb tot el context actual que comporta, Iruela va afirmar preveure’l afectat. A més, «és una feina que t’ha d’agradar molt, en la qual has d’invertir moltes hores». «Hem d’intentar que tots els tallers estiguin dins de l’associació i donar oportunitats als altres», va afegir.

Pel que fa a l’actual volum de feina dels tallers, després del pic que va comportar el Nadal i tot el darrer mes de l’any, «a partir del 16 de desembre baixa en picat la feina, i ara estarem en una temporada amb aquesta tendència», va confirmar Ribeiro. En aquest sentit, l’encarregat de Rodi Motor Services va comentar que «el volum de feina ha disminuït tranquil·lament la meitat d’ençà que va començar el 2023».

Tot i això, l’escassetat dels productes s’ha mantingut. Així, el material genèric es pot trobar a qualsevol taller del país, però una peça específica pot tardar fins a tres setmanes en arribar. En relació amb això, el president de l’AATRV va destacar que aquest fet va millorant, però molt a poc a poc. «Durant la pandèmia vaig arribar a tenir un vehicle durant nou mesos al pont per una peça». Ara, si fos per la mateixa, «potser estaria entre dos i tres mesos». Més enllà, però, «el problema ja no és quant tarda a arribar un material, sinó l’augment del seu valor». En conclusió, fer en l’actualitat una revisió del vehicle pot costar prop dels 400 euros, mentre que fa un any «rondava els 280 i els 300 euros».

PUBLICITAT
PUBLICITAT