Escaldes-Engordany
Els estancs apunten que la venda de vapejadors s’acosta al tabac
L’increment del cost de la vida canvia els costums dels consumidors i atura l’evolució positiva que portava el 2022
Les modes, així com els hàbits i costums, van canviant amb el pas del temps, sobretot a causa de l’aparició de nous elements o productes dins d’un determinat mercat. A Andorra, la venda de tabac sempre ha estat capdavantera, fins al punt d’esdevenir l’únic aspecte pel qual arribaven certa mena de turistes al país. No obstant això, en els últims mesos sembla que una tendència, ja consolidada en altres països, fins i tot veïns, ha fet un cop sobre la taula al Principat. L’ús dels vapejadors, o vàpers com també es coneix, s’ha incrementat exponencialment, sobretot pel que fa als consumidors més joves.
«La venda de vàpers, sobretot des del començament de l’estiu fins ara, ha sigut una bogeria», van declarar des de l’estanc Les 1.000 pipes d’Andorra la Vella, «sobretot els d’un sol ús, que compten amb 600, 3.000 o 6.000 calades». Els vàpers escalfen un líquid fins que aquest es converteix en un vapor que s’inhala. El líquid per a vapejar (e-líquid) pot contenir nicotina entre altres substàncies, i en moltes ocasions els usuaris acudeixen a aquesta pràctica per intentar deixar el tabac.
La practicitat del producte, més còmode de transportar, més petit, i que no necessita encenedor han sigut alguns dels motius pels quals molts dels consumidors habituals de tabac han acabat apostant per ell. No obstant això, «dubto que s’acabi imposant al cigarret tradicional o de liar, ja que molts països han començat a prohibir-los, amb normatives impulsades per la Unió Europea».
Al Principat ja existeixen locals especialitzats en aquesta mena de producte, com pugui ser l’Snowclowds, des del qual van confirmar aquesta tendència a l’alça pel que fa al consum de cigarrets electrònics. «Fa cinc anys que estem al país i l’evolució ha sigut constant, i de cara al 2023 tenim perspectives encara millors», van explicar des de l’empresa. Tanmateix, existeix una diferència pel que fa als gustos dels consumidors. Mentre que els joves opten pel vàper d’un sol ús, els fumadors habituals que han canviat el tabac tradicional per l’electrònic veuen en els dispositius recarregables una rendibilitat major. La diferència de preu d’ambdós dispositius estaria entre els 10 euros i els 100 euros o més, depenent de marques.
El debat no ha tardat a sortir al carrer, i és que la Comissió Europea va proposar el passat mes de juny prohibir la venda del tabac de sabors que es vapeja, que és la principal atracció per als menors de 25 anys. Un informe elaborat per la institució va indicar que el consum d’aquests productes es va incrementar en un 2009% entre el 2018 i el 2020, en tota la Unió Europea. A França, per exemple, l’augment va ser d’un 406%.
Un 2022 irregular
Pel que fa a la venda de tabac tradicional, el sector va viure un any 2022 més aviat irregular, segons han explicat a aquest mitjà diferents estancs del país. Al començament, a poc a poc i arran de l’eliminació de les mesures covid-19, el tabac va recuperar xifres prepandèmia, però l’esclat de la guerra a Ucraïna, que va comportar l’augment del cost de la vida, ha frenat en sec aquesta evolució positiva.
Algunes marques han patit ruptures d’estoc i el tabac ha baixat uns quants esglaons en la llista de necessitats vitals del comprador. El que abans eren cartons s’han convertit en paquets solts, tot i que el llarg diferencial que té Andorra respecte a Espanya o França ha permès que les xifres del 2021 i 2022 hagin romàs més aviat igualades.
Les claus
1. Consum desbocat entre els més joves: Segons la Comissió Europea, els consumidors principals de vapejadors o cigarrets electrònics són joves de menys de 25 anys. Aquestes persones solen apostar pels dispositius d’un sol ús, que contenen entre 600 i 3.000 calades, i després es rebutja.
2. Eina per a deixar de fumar: Molts dels fumadors habituals de tabac tradicional han optat per canviar-se al cigarret electrònic com a mesura per deixar de fumar. Els experts han obert el debat sobre si realment es pot considerar una ajuda, ja que pot tenir efectes pulmonars negatius.
3. Els saboritzans són un atractiu: L’e-liquid o tabac que poden portar aquesta mena de cigarrets és el gran atractiu del producte. Des de sabors a fruita fins a xocolata i altres aliments, els cigarrets electrònics ofereixen una gran varietat d’inhalacions, que fan més fàcil el fet de fumar i podria acabar amb la prohibició de venda.
La manca d’estoc i l’escassetat general de puros cubans afecta directament les vendes
El fumador amb un alt nivell adquisitiu continua present a Andorra, buscant el producte de luxe també pel que fa al consum de tabac. En aquest cas, els puros han sigut durant molts anys un producte molt valorat i que ajudava en gran manera a engrossir els comptes generals a final d’any. Malauradament, des de fa algun temps, la manca d’estoc està sent un problema per als venedors del país. L’escassa producció del cigar cubà (el més demanat pel consumidor) es troba afectant directament el sector al Principat.
L’Havana s’ha vist castigada per la covid-19, l’increment del preu dels productes bàsics per a la producció i, a sobre, l’arribada d’un tifó ara fa alguns mesos. El país no arriba a abastir tot el mercat, i els puros arriben amb comptagotes a Andorra. A això s’ha sumat la pèrdua del client de l’Europa de l’Est, a causa de la guerra.