PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els usuaris estableixen el vehicle elèctric i híbrid com a primera opció

L’equiparació del preu dels automòbils nous i els d’ocasió fa que el consumidor opti per l’estalvi energètic

Per David Sansaloni

Un cotxe elèctric estacionat carregant la bateria.
Un cotxe elèctric estacionat carregant la bateria. | EL PERIÒDIC

El canvi de paradigma pel que fa al sector de l’automoció provocat per les darreres situacions mundials, que té el seu focus d’inici amb la guerra provocada per la invasió de Rússia a Ucraïna, ha derivat en una adaptació progressiva del consumidor. Davant l’encariment general de la vida, començant pels aliments fins a la despesa energètica, incloent-hi també els problemes de logística i les transaccions econòmiques i de matèries primes, ha fet que la compravenda de vehicles hagi patit un gir de 180 graus. Avui dia, els vehicles 100% elèctrics o híbrids (que barregen l’ús de l’energia entre el carburant habitual i l’electricitat per inèrcia) s’han col·locat com la primera opció dels compradors pel que fa al mercat automobilístic andorrà.


«Més enllà de la tendència cap a una tipologia de model de cotxe específic, podríem dir que hi ha un grau de conscienciació molt alt cap al vehicle més eficient, més ecològic», va declarar el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa, a aquest mitjà. Així doncs, «podríem dir que aquell vehicle era una darrera opció, tercera o quarta, o que només es podia vendre quan hi havia ajuts econòmics del Govern, s’ha convertit en la primera pregunta que fa el client quan arriba un concessionari», va dir Sansa, posant en relleu també que sempre està, concretament a Andorra, un perfil concret de client que arriba al país «amb un alt nivell adquisitiu i que busca més les altes gammes».


D’altra banda, la metodologia de compra de vehicles també ha canviat. «El consumidor sap que, avui dia, no pot escollir un model, color i forma, i tenir-ho a l’instant, sinó que s’han establert uns terminis més llargs, perquè no es tracta d’un problema del concessionari, sinó d’una cosa global», va assenyalar Sansa. Tanmateix, un dels grans beneficiats d’aquest context ha sigut l’automòbil d’ocasió. «El vehicle de segona mà ha ocupat un lloc molt important, i el continuarà ocupant», va explicar el dirigent de l’AIVA, però, això sí, afegint que «pensem que tendirà a una estabilització en nombre d’operacions, pel senzill fet que ha pujat de preu de manera exponencial, reduint la diferència dràsticament amb els vehicles nous».


Sansa bateja de «miracle» el fet que el sector estigui traçant una línia d’actuació tan positiva, millorant vendes i matriculacions, sobretot tenint en compte la situació global tan complexa. «Tenim plenament constatat que hem recuperat una línia de treball de prepandèmia. Hem d’estar contents, sobretot veient d’on venim, però és clar que sempre voldríem créixer més».

 

 

La mort de la combustió

 

El combustible ha estat un dels protagonistes principals des que va esclatar la guerra a Ucraïna. Els mesos han anat passant i els experts no tenen dubtes. «El que està clar és que hi ha un horitzó, que es veu molt clar, en què la combustió morirà per si sola, i ara mateix l’elèctric és el que dona una bona resposta a les necessitats, tot i que ja es comencen a veure altres opcions», va dir Sansa.


La localització geogràfica d’un determinat usuari serà clau a l’hora d’optar per una solució o altra. «No és el mateix proposar-se circular amb un vehicle de gas natural a Barcelona que a Andorra», va explicar Sansa, mentre afegia que «hauran de conviure diferents tecnologies en funció d’un espai determinat, però la solució a curt termini està molt clara, i és l’eficiència». 

 

Les motocicletes recuperen terminis de lliurament i guanyen cert protagonisme

 

Les motocicletes o ciclomotors no han patit tant les dificultats pel que fa a l’entrega de materials com els cotxes, i en els últims mesos han pogut recuperar gran part dels seus terminis de lliurament habitual. Aquesta faceta, sumada a la climatologia i l’estat del trànsit ha fet que molt usuaris hagin optat per aquesta opció de transport. Concretament, a Andorra, les matriculacions d’aquesta mena de vehicles va augmentar en 156 unitats (+19,3%) des del mes de gener fins al novembre del 2022. «Aquest increment l’hem vinculat a una barreja entre climatologia i estat del trànsit. Les motocicletes de grandària més reduïda i poca cilindrada han guanyat pes en ser un element de comoditat», va assenyalar Sansa.

 

En un primer moment, l’allau de vendes de patinets elèctrics en els últims mesos havia provocat certa incertesa sobre si podria esdevenir un substitut de les motocicletes i ciclomotors. «Tenim clar que l’usuari que vol comprar-se un patinet se’l comprarà, i de la mateixa manera amb les motos. Són vehicles tan diferents que és difícil que es pugui crear una competència directa entre ambdós», va assenyalar el president de l’AIVA.

PUBLICITAT
PUBLICITAT