PUBLICITAT

Encamp

El COEX té l’objectiu de mantenir obert el coll d’Ordino durant l’hivern

Filloy avança que al llarg d’aquesta setmana s’enllestirà una nova protecció d’allaus a la zona de Soldeu

Per Pol Forcada Quevedo

Filloy durant la presentació del Pla de viabilitat hivernal del COEX, ahir.
Filloy durant la presentació del Pla de viabilitat hivernal del COEX, ahir. | SFGA/JAViladot

El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va presentar ahir el Pla de viabilitat hivernal del Servei de Conservació i Explotació de Carreteres del Principat d’Andorra (COEX). Es tracta d’un document que recull els diferents nivells de servei exigits per cada carretera, tenint especialment en compte el triangle viari que conformen les parròquies d’Encamp, la Massana i Andorra la Vella perquè concentren la gran part del trànsit en dies laborables. En aquest sentit, Filloy va avançar que un dels reptes que tenen enguany sobre la taula és «intentar mantenir la carretera del coll d’Ordino oberta durant tot l’hivern», una via que durant l’època de neu dels darrers anys es tancava a causa del risc que comportava per als usuaris i la dificultat del seu manteniment.

D’altra banda, el ministre va explicar que també estan treballant «a contrarellotge» per assegurar i estabilitzar la zona de Soldeu arran de l’esllavissada que va tenir lloc l’any passat. «Era una allau que no teníem al cadastre del Principat i el primer que vam fer a la primavera va ser licitar les obres per poder adaptar el terreny perquè estigui en condicions». En relació amb això, Filloy va assenyalar que al llarg d’aquesta setmana s’enllestirà una nova protecció de llavassades en aquest indret. 

Per aconseguir aquests objectius i seguir el Pla, el ministre va exposar que el COEX treballa amb 32 màquines: 21 camions amb saladora i pala, set turbines i quatre saladores. El servei també disposa de 30 persones «que es dediquen completament a la viabilitat hivernal» per dur a terme la treta de neu i la vigilància d’allaus dels 275 quilòmetres que formen les carreteres generals i secundàries. En concret, són set maquinistes fixes i 23 interins, a més de vuit mecànics de guàrdia, i tots ells treballen amb torns per cobrir les 24 hores del dia. En aquest sentit, Filloy va recordar que sempre és benvingut poder fer un reforç del personal perquè permet donar un millor servei. Tot i això, actualment «arribem a cobrir tota la temporada i, ara per ara, tampoc constatem mancances més elevades». 

Cal recordar que el període d’hivern comença l’1 de novembre i s’allarga fins al 30 d’abril, mentre que als sectors nord i orient dura fins al 31 de maig. En aquestes primeres setmanes de la temporada de neu, el nivell de nevades ha estat «d’entre 50 i 80 centímetres», amb una temperatura mitjana «de -1,2 graus», segons va exposar el ministre. També hi ha hagut 14 fases grogues, quatre d’elles per sota dels 1.200 metres. 

Per altra part, el titular de Territori i Habitatge va remarcar que enguany s’està incorporant de manera molt més ferma la salmorra per desfer el gel de les voravies. Es tracta d’una barreja entre aigua i sal que possibilita al COEX «ser molt més eficients, contaminar molt menys i, evidentment, reduir la despesa». De fet, «la salmorra permet disminuir per cinc el consum de sal» i «utilitzar-la en unes temperatures com les que estem iniciant aquesta temporada». Per tant, «sembla que comença a ser una metodologia ideal pel nostre país», va afegir.

Finalment, Filloy va agrair la feina del personal del COEX, als que considera indispensables i clau en aquests moments de viabilitat hivernal: «Crec que és essencial reconèixer la seva tasca. Tots ens aixequem al matí i ens agrada que les carreteres estiguin en condicions». En aquest sentit, va declarar que s’ha de seguir aquesta línia perquè «els vehicles i tot el necessari puguin donar resposta a la nostra ciutadania».

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT