PUBLICITAT

Andorra la Vella

El Govern obre quatre expedients a Coopalsa per la manca de reforços

L’Executiu aprova tres normes per regular les hores de treball i descans de conductors i treballadors mòbils

Per Pol Forcada Quevedo

Josep Pujol durant la roda de premsa, ahir.
Josep Pujol durant la roda de premsa, ahir. | SFGA/JAViladot

El Govern ha obert quatre expedients a Coopalsa per les queixes en relació amb la manca de reforços en alguns serveis durant el col·lapse d’usuaris. En aquest sentit, el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament, Seguretat i Qualitat Industrial i Transport, Josep Pujol, va assenyalar ahir durant una roda de premsa que en els pròxims dies s’enviarà la documentació a l’empresa perquè pugui fer al·legacions, ja que «és d’on venien més queixes», però també «on el creixement d’usuaris ha sigut més important». «Els expedients administratius s’inicien perquè es considera, se sospita o es pensa que pot haver-hi una vulneració del reglament, però no implica de facto que són culpables», va matisar. 

D’altra banda, Pujol va exposar tres reglaments que l’Executiu va aprovar respecte al sector del transport per carretera. En concret, es tracta d’un paquet reglamentari que serveix per regular les condicions dels conductors i treballadors mòbils d’aquest àmbit. Així doncs, el primer reglament fa referència a les disposicions en matèria social en el sector del transport per carretera. És a dir, s’encarrega de regular la limitació de temps de conducció continu i la durada màxima diària, setmanal i quinzenal, així com les pauses o interrupcions en la conducció i els períodes mínims de descans diaris. 

La segona norma és la relativa als treballadors mòbils que participen en activitats de transport públic de viatgers i de mercaderies. Pujol va explicar que són «tots els que fan les altres activitats dins d’aquest sector», que tant pot ser un treballador com el mateix conductor. En aquest sentit, es regula el temps de treball, les pauses, els períodes de descans i temps de disponibilitat amb la voluntat que els empleats tinguin garantit el dret a períodes de descans diaris i setmanals.

El darrer reglament tracta sobre els controls fets en carretera i, com a novetat, als locals de les empreses que tenen contractats treballadors mòbils. Així, aquests controls han de permetre verificar el compliment de les dues normes anteriors, a més de les de descans i les de treball dels conductors, aquesta darrera, regida per dues normes diferents. Per una banda, «els conductors internacionals seguien el conveni AETR» i els nacionals «es regien per la normativa laboral». Ara, amb l’aprovació d’aquests reglaments, els dos tipus s’igualen segons el que s’executa a la Unió Europea (UE). 

Cal destacar que, pel que fa als controls als locals, Pujol va anunciar que «es faran per garantir que la mateixa empresa no perverteixi el sistema, i que els seus conductors continuïn fent els horaris que els pertoca i compleixin les hores de conducció recollides en el reglament». A més, el director va puntualitzar que a les primeres companyies que faran els controls serà a aquelles que fan el transport internacional i que, a hores d’ara, no tenen constància de cap incompliment.

Finalment, tot i que aquestes mesures arriben ara, Pujol va esmentar que ja es preveien en la Llei del transport per carretera del 2015. De fet, «l’any 2019, les diferents associacions del sector ja ens demanaven desenvolupar aquests reglaments», va assenyalar. Així, «s’ha estat treballant des del principi de la legislatura juntament amb alguna altra que encara s’ha d’incrementar».

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT