PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Un pont amb poca caixa

Els comerços lamenten que amb la crisi, els turistes no tenen poder adquisitiu per comprar

Per Anna Casanova

Moltes persones passejen per l’avinguda Meritxell en un dia del pont de Tots Sants.
Moltes persones passejen per l’avinguda Meritxell en un dia del pont de Tots Sants. | PFQ

Les cues a la frontera, els carrers plens de turistes, les terrasses dels bars arrebossar, i la gran quantitat de cotxes que es van poder veure per Andorra durant el pont de Tots Sants, no han portat grans ingressos per als comerços del país, ja que amb el context inflacionista actual, s’ho han repensat a l’hora de gastar. Com és habitual, els visitants que predominen al país són els de proximitat, els espanyols i els francesos. En aquest sentit, la responsable de Pollyanna Kids, Svetlana Fonareva, va explicar que «amb la crisi, els visitants compren poc». A més, la propietària de Boutique Ivone, Ivone Fahmi, va insistir que «els espanyols ara mateix no tenen poder adquisitiu, per tant, el client que ens compra més és el nacional». Quant a les previsions, «no teníem molt bones expectatives vist com han anat tots els ponts», va assenyalar la dependenta de la sabateria Lottusse Pepita Ribes, que va afegir que, finalment, «algunes compres sí que hi ha hagut, però la massificació que s’ha observat no ha correspost amb el volum de les vendes». Així doncs, el dia més fort, tal com coincideixen els comerciants, va ser el diumenge, seguit del dissabte.

Tanmateix, a partir del dilluns, «els turistes van començar a desaparèixer», va apuntar Fonareva.
Les altes temperatures que han perdurat durant tot l’octubre, una situació que no és habitual en aquest mes, també han perjudicat, sobretot, a la venda d’anoracs. En aquesta línia, la responsable de Pollyana Kids va lamentar que «en aquesta època, els abrics de marca són el producte que més beneficis genera, però a causa de la calor, enguany encara no es venen». Així i tot, les botigues es mostren positives amb el pròxim pont, el de la Puríssima. «Normalment, són uns dies més bons, perquè és una setmana de treball intens i la gent ja comença a mirar els productes nadalencs», va expressar Ribes, que també va indicar que en aquest pont de Tots Sants, algunes poques famílies ja han decidit avançar les seves compres i les botigues han començat a embolicar alguns regals, principalment per als infants. Sobre els ingressos, la dependenta de Lottusse va valorar que encara falta una mica per arribar als nivells que es generaven a la prepandèmia, però «anem a poc a poc», va valorar. D’altra banda, un aspecte que també ha marcat el mes d’octubre ha estat la irregularitat en les compres. És a dir, sobretot entre setmana, hi ha hagut dies que han funcionat i en els quals s’ha treballat molt, i en d’altres no hi ha hagut feina, tal com va explicar Ribes. En els caps de setmana, això no obstant, hi ha hagut «una mica més de moviment», va assegurar.

Altrament, la propietària de Boutique Ivone va criticar l’externalització dels duaners i el fet que els comerços ara hagin de pagar una despesa extra per la gestió de l’exportació i la importació, a part de l’IGI, i va informar que si abans els empresaris del retail podien tenir un marge de benefici del 20% sobre els impostos espanyols, amb l’increment dels costos, s’han de vendre els productes més cars i, en conseqüència, no es genera cap mena de competitivitat amb el país veí. «Si les grans marques ja les tenen a Espanya, la colònia val el mateix, tot està pujant, i fins i tot tenim la gasolina si no igual, més cara que a baix, no sé amb què podem ser més atractius», va exposar Fahmi. Paral·lelament, els botiguers es mostren preocupats per l’augment de les tarifes energètiques, un cost afegit a tota aquesta problemàtica de crisi. «No sé com ho farem», va lamentar la propietària de Boutique Ivone.

Finalment, si bé amb l’arribada del fred, les expectatives per a la temporada d’hivern són més positives, la incertesa econòmica dels pròxims mesos i les despeses, que també estan augmentant progressivament, preocupen el sector del comerç, que ja ha passat per una pandèmia i que encara està lluitant per sortir dels efectes que aquesta ha provocat. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT