PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’AREB ha rebut 29 documents nous per part de clients de BPA

El 96% dels usuaris de l’entitat han recuperat la totalitat dels seus fons

Per El Periòdic

Un m oment de la compareixença de Silvia Cunill, ahir.
Un m oment de la compareixença de Silvia Cunill, ahir. | Consell General / Eduard Comellas

La presidenta del Consell d’Administració de l’Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries d’Andorra (AREB), Silvia Cunill, va anunciar durant la compareixença pública d’ahir al Consell General i davant la Comissió de Finances i Pressupost, que l’organisme ha rebut 29 noves aportacions de documentació per part d’antics clients de BPA des de l’11 de juliol fins al 30 de setembre. A partir d’aquest moment, l’agència analitzarà tota la documentació entregada amb l’objectiu de detectar si algun d’aquests clients de l’antiga banca presenta la licitud de fons requerida per a poder ser considerat «apte» i poder ser traspassat a Vall Banc. Fins ara, Cunill va informar que s’ha aconseguit traspassar un 94% de clients a Vall Banc, mentre que un 4% restant del total encara roman a BPA. Un percentatge que suposa un traspàs del 85% dels fons inicials.

És la primera vegada, després de quatre anys, que un representant de l’AREB compareix davant la Comissió de Finances per a exposar públicament l’activitat de l’entitat. En aquest sentit, diversos membres de la Comissió, concretament del Partit Socialdemòcrata i de Terceravia, tot i agraïr la compareixença per part de la presidenta de l’entitat, van expressar la seva decepció pel fet que Cunill es negués a fer públiques determinades xifres de l’operació de remediació de clients, una revisió interna exhaustiva per a detectar els clients que poden acreditar bones pràctiques. Una de les xifres que no s’ha revelat, per exemple, va ser l’import exacte que correspon al 15% del fons que actualment roman a BPA. «No es tracta de detalls, sinó de grans xifres de l’actuació econòmica», va denunciar el president del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, Pere López. Per la seva banda, Cunill va al·legar que la informació reclamada «és de caràcter reservat i que es farà pública quan es consideri oportú». Tot i això, Cunill va assegurar que el 96% dels clients «bons» que han estat traspassats han recuperat la totalitat dels seus fons.

Per altra banda, la presidenta de l’AREB, qui va qualificar el traspàs de clients que s’ha fet fins ara com «una gran fita pel sistema financer i pel ciutadà», va destacar també davant d’una pregunta formulada pels membres del Consell sobre el funcionament actual de BPA, que ara es tracta d’una «banca intervinguda amb una operativa limitada» i que, tot i que està complint amb una sèrie d’activitats, no està duent a terme actuacions pròpies d’una banca tradicional com ara l’obertura de comptes nous o l’execució d’operacions de crèdit. A més, amb relació a la remediació de clients, va celebrar que «cada vegada estem més a prop del final d’aquest procés». Un fet que es desmarca totalment del procés judicial, que està tractant la causa sobre la demanda per mala praxi dels administradors de BPA, i que, tal com va esmentar, encara es preveu que s’allargui en el temps.

Cunill també es va negar a confirmar una filtració a la premsa corresponent al passat mes de juny on s’afirmava que la gestió pública, majoritàriament duta a terme per l’Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries (AREB) de la intervinguda Banca Privada d’Andorra (BPA), hauria generat pèrdues de l’ordre de 500 milions d’euros, segons va informar l’ANA. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT