PUBLICITAT

Andorra la Vella

Les multes del 2022 per distracció al volant sobrepassen les del 2021

L’ús del mòbil representa el 95% del total i per això l’ACA i Mobilitat comencen una campanya

Per Albert Belis

La presentació d'aquest matí a la sala d'actes de MoraBanc.
La presentació d'aquest matí a la sala d'actes de MoraBanc. | PS

Les sancions per distraccions al volant fins al 5 de setembre d’enguany ja són superiors (206) que les que es van registrar durant tot el 2021 (200), segons es desprèn de les dades del Cos de Policia que ha donat a conèixer avui a Andorra la Vella l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), en la presentació de la quarta edició de la campanya nacional de seguretat viària 'Missió zero accidents'. Ara bé, cal tenir en compte que el setembre del 2021 va entrar en vigor el nou codi de circulació, el 2021 va ser un any de pandèmia i que aquestes sancions només se solen aplicar durant les operacions que porta a terme la Policia. 

A més, un 20% dels accidents tenen lloc per culpa de les distraccions (més de 600 el 2021) i la gran majoria de les multes –un 95%– fan referència a l’ús del mòbil, i per aquest motiu l’ACA i el Departament de Mobilitat han decidit que la campanya faci incidència en aquesta problemàtica, amb l’objectiu de reduir a zero els accidents provocats per les distraccions durant la conducció.

El secretari general de l’ACA, Toti Sasplugas, ha valorat que «les multes són una mesura, però no és l’única, ja que s’ha de complementar amb informació, perquè sovint el conductor sap que la multa val diners, però no sap què pot passar si es distreu perquè va parlant amb el mòbil». Així doncs, ha afegit, «s’ha de conscienciar el conductor dels perills que tenen les distraccions al volant», ja que «s’ha incorporat l’hàbit del mòbil en la conducció», perquè «és un risc no percebut, i els conductors han de ser conscients que no és un joc i que cal tenir respecte per als altres», ha afirmat Sasplugas.

Un espot visualitzarà les conseqüències en la conducció a la televisió, el cinema i internet

La campanya, que durarà un mes i costarà 20.000 euros a l’ACA i al Govern, consistirà en un espot que s’emetrà per la televisió, el cinema i les xarxes socials, amb l’eslògan 'No passa res fins que passa', en què es percebrà que contestar un missatge al telèfon mentre es condueix pot comportar un accident. Segons els responsables de la campanya, busquen incidir en el comportament humà i, al mateix temps, arribar als infants, perquè siguin els més petits els primers que alertin els pares quan estiguin conduint i facin ús del telèfon mòbil.

Hi ha diferents tipus de distraccions, les evitables i les no evitables, i la campanya se centra en les evitables, i poden ser visuals, auditives, físiques i cognitives, i l’ús del mòbil afecta els quatre tipus i, per tant, «és la més perillosa», ha assegurat Sasplugas, ja que pot comportar sortides de la via, col·lisions i atropellaments, entre altres conseqüències.

Una distracció per atendre el telèfon mòbil pot durar entre 6 i 20 segons. Per exemple, si es condueix a 50 quilòmetres per hora en una via urbana, marcar un número de telèfon pot requerir un temps d’atenció d’entre 6 i 10 segons, cosa que vol dir que el vehicle recorre una distància de 100 metres sense que el conductor estigui pendent de la conducció, amb el risc que això suposa.

El director del Departament de Mobilitat, Jaume Bonell, per la seva banda, ha destacat que l’objectiu és reduir la mortalitat a 0 morts i 0 accidents l’any 2050, mentre que, prèviament, es volen reduir un 50% les morts per accidents viaris cap a l’any 2030. En el cas de les carreteres del país, va recordar que la recent auditoria elaborada pel RACC puntava amb tres de cinc estrelles l’estat de la seguretat en aquestes vies, i ara s’ha posat en marxa una segona avaluació. «Cal identificar on poden estar els problemes, amb una visió externa i no influenciada, ja que potser hem perdut una mica la perspectiva», ha explicat Bonell.

PUBLICITAT
PUBLICITAT