Escaldes-Engordany
L’ADA ha atès tres casos de violència de gènere els vuit primers mesos d’any
La majoria de consultes són referents a l’habitatge
El Punt d’Informació a la Dona de l’Associació de Dones d’Andorra (ADA) ha atès tres casos de violència de gènere des de gener fins a l’agost de 2022. «Això no vol dir que el nombre de víctimes hagi baixat o que no n’hi hagi, sinó que al país ara està tot més coordinat», va assegurar la mediadora de l’associació, Elvira Geli, qui també va explicar que l’ADA treballa conjuntament amb el servei a les víctimes de violència de gènere del Govern. «Quan aquest encara no existia, nosaltres acompanyàvem a les dones a l’hospital i a tot arreu, que ara també ho fem quan és necessari, però tot està més centrat i és més ràpid», va valorar. Quant al nombre total d’assessoraments, que inclouen diferents temàtiques, el Punt d’Informació a la Dona ja n’ha realitzat 42 en els primers vuit mesos de l’any. Aquesta és una xifra que no sol variar interanualment, va detallar Geli, que també va assenyalar que la mitjana se sol situar en unes 80 consultes anuals.
Pel que fa a la tipologia de consultes, la majoria són referents a problemes de pis, per finalitzacions de contracte o bé per separacions. «Amb la situació actual de l’habitatge, a moltes parelles els resulta més complicat separar-se», va lamentar la mediadora, que va remarcar que «volem ajudar a totes aquestes persones a trobar pis, però ens hem d’esperar que es normalitzi per veure com es pot solucionar». Amb relació a l’habitatge, també hi ha alguns casos de dones que acudeixen al Punt d’Informació de la Dona perquè estan de baixa i necessiten un nou pis, «una problemàtica molt greu», va fer saber.
D’altra banda, són comuns les consultes laborals. Així, algunes residents demanen a l’associació ajuda per buscar una feina on realitzar hores extra, ja sigui perquè no arriben a final de mes o perquè la seva empresa no els ho permet. Alhora, l’ADA ofereix assessorament a dones que volen deixar el seu lloc de treball perquè no estan a gust i necessiten un canvi, però potser no saben com fer-ho. En aquest sentit, Geli va puntualitzar que l’associació no té cap borsa de treball per gestionar totes aquestes demandes, però va asserir que «entre totes intentem assabentar-nos de noves ofertes, perquè al final, aquí ens coneixem tots, i les animem que enviïn el seu currículum a diferents companyies».
En la seva tasca, les integrants de l’associació també faciliten informació sobre com demanar les ajudes que ofereix el Govern, i assisteixen a aquelles persones que no saben demanar hora als diferents serveis del país. Així mateix, Geli va indicar que «hi ha dones que truquen preguntant com poden beneficiar-se del tercer pagador, bé per elles mateixes o bé per algun familiar». Paral·lelament, algunes qüestions se centren en el procés per començar els tràmits de la reagrupació familiar. Sobre les diferents temàtiques dels assessoraments, la mediadora de l’ADA va observar que «a vegades intentes ajudar a tothom, però no sempre és possible, tant de bo ho fos, però fem el que està a les nostres mans».
Amb tot, Geli va explicar que el perfil de l’usuari del Punt d’Informació a la Dona solen ser persones estrangeres, que han arribat al país mitjançant la reagrupació familiar. Pel que fa a la nacionalitat, la majoria són dones xilenes, argentines, russes; i quan es tracta de separacions «hi ha una mica de tot: espanyoles, portugueses i, en alguns casos andorranes, que és el perfil menys habitual, potser perquè tenen altres mitjans», va notar.