PUBLICITAT

Andorra la Vella

Els comuns han atorgat fins avui prop de 300 llicències d’urbanisme

El PS denuncia les «ambigüitats» d’Espot envers el seu posicionament sobre la construcció sostenible

Per Àlex Pont

Imatge de la sessió ordinària del Consell General que es va celebrar ahir.
Imatge de la sessió ordinària del Consell General que es va celebrar ahir. | À.Pont

Els comuns han atorgat, fins avui dia, un total de 297 llicències de projectes i plans parcials d’urbanisme el que va d’any. Així ho va afirmar el cap de Govern, Xavier Espot, després de la pregunta del conseller general del Partit Socialdemòcrata (PS) Joaquim Miró en la sessió de preguntes orals de control al Govern que es va dur a terme ahir. Comparat amb les xifres del 2021 (364), es tracta d’un nombre que s’hi aproxima, malgrat que l’oposició va criticar novament «l’efecte crida que va produir l’anunci d’aquestes mesures durant el Debat d’Orientació Política, el qual ha provocat l’efecte contrari al fre del sector de la construcció obrint una autopista a les promotores», va indicar el president del PS, Pere López.

De la mateixa manera, els socialdemòcrates van afirmar que l’Executiu genera «ambigüitats» en el posicionament del cap de Govern envers la nova llei de construcció sostenible. Tant és així que López va afirmar, assenyalant a Espot, que «no és possible que un dia defensi en seu parlamentària que aquesta llei és un clar fre a la construcció nacional i, després, acoti el cap davant els empresaris i subratlli que totes les edificacions tiren endavant». Com a resposta, Espot va defensar que «el Govern manté la seva coherència i continuem argumentant que aquesta llei és una solució intermèdia que tindrà en compte els mateixos elements intrínsecs i uns afegits extrínsecs per filtrar l’edificació». Seguint aquesta línia, va refermar que la voluntat de l’Executiu és establir un debat més profund per trobar una solució «estructural».

Accés a Grifols sense avals

Pel que fa a la intervenció de la consellera no adscrita Carine Montaner, aquesta va demanar explicacions al Govern sobre l’inici de les obres de la rotonda de Sornàs que portaran al futur laboratori P3 de Grifols sense el vistiplau dels tribunals. Així, Espot va respondre que, en compliment de la llei, després de comprovar els actes administratius, «aquests s’han d’executar llevat que la Justícia dictamini el contrari». 

Reformes a l’hospital

Amb relació a la pregunta de Montaner envers el pressupost destinat a les reformes de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell i els serveis sanitaris, el ministre de Salut, Albert Font, va explicar que algunes de les obres estan destinades a la millora dels accessos i altres van tenir una consideració especial donades les circumstàncies de la pandèmia. Així, va indicar que les despeses més importants ascendeixen per sobre dels 1,2 milions d’euros, entre els plans de renovació i millora de funcions del SAAS i les adequacions especials de l’UCI.

Vuit anys de concessionària

D’altra banda, López va preguntar al ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, els motius econòmics sobre l’eixamplament de la concessió del Túnel d’Envalira durant més de vuit anys. En aquest sentit, Filloy va respondre que l’allargament temporal es deu al «desajustament» que va causar la pandèmia al trànsit al llarg del 2020 (-30%) i el 2021 (-21%). També va afegir que es tracta d’un canvi que es contempla legalment en el contracte amb la concessionària. 
 

Els temporers no tindran el servei de bus gratis

Els temporers no gaudiran del servei de bus gratuït durant la temporada d’hivern. Així ho va assenyalar el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, després de la pregunta en seu parlamentària de la consellera no adscrita Carine Montaner. D’aquesta manera, el ministeri calcula que, fins el dia d’avui, la prova pilot del transport gratuït com a millora de la capacitat adquisitiva de la població ascendeix per sobre dels 3,7 milions d’euros.

Referint-se de nou al col·lectiu dels temporers, Filloy va assenyalar que «no podem pensar en cap moment que estan desemparats, ja que l’abonament del mes surt a un euro al dia i, en aquest punt, el Govern també ha hagut de realitzar un esforç considerable». Igualment, va esmentar les facilitats d’accés, de mobilitat i de transport que se’ls ofereix als temporers agregant que «hi ha algunes companyies contractadores que ofereixen vehicles per als treballadors, la qual cosa és un valor afegit».

Continuant en el mateix punt, el ministre va reconèixer que, tenint en compte els estudis realitzats pel ministeri, l’habilitació del transport públic gratuït per als temporers comportaria una despesa per les arques públiques de 900.000 euros si es té en compte els sis mesos que dura la temporada d’hivern.

Problemes de subcontractació

D’altra banda, el Govern va admetre que «si cal, s’hauria de revisar el reglament en matèria de relacions laborals per aclarir alguns problemes que puguin generar les empreses subcontractades de països estrangers que venen a realitzar tasques concretes», va indicar Espot. En aquest sentit, la consellera general socialdemòcrata Judith Salazar va afirmar que «tal com vam poder comprovar en alguns exemples de treballadors de les obres del Clot d’Emprivat amb condicions laborals del seu país d’origen inferiors a les andorranes», caldria aclarir si aquesta situació genera «desequilibris entre les empreses a causa de les condicions de la plantilla». Paral·lelament, l’Executiu es va tornar a mostrar obert a treballar per comprovar si cal un reforç legal tant en el Codi de Relacions Laborals, com en aquells aspectes de la llei que involucrin l’entrada temporal de treballadors estrangers al Principat per completar una encomana.

PUBLICITAT
PUBLICITAT