PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Augmenta fins a un 20% el preu de la llenya i la venda es dispara

Els encàrrecs es reben més tard perquè costa obtenir el combustible

Per Anna Casanova

Imatge d’arxiu d’una paret de llenya.
Imatge d’arxiu d’una paret de llenya. | Freepik

L’import de la llenya ha incrementat lleugerament en comparació a l’any passat, amb una variació estimada d’entre el 10% i el 20%, segons va assegurar el responsable de compres d’Ecotècnic, Elio Da Silva. Concretament, «parlem de pujades a la tona que no arriben als 20 euros», va remarcar per la seva banda el gerent de llenyes i carbons Rojo, Sergi Arielles. Paral·lelament, va explicar que «la gent està espantada i que, per tant, un client que abans ens comprava 500 quilograms de llenya, ara ens en compra 2.000». Pel que fa al tipus de fusta, la més venuda és l’alzina i el roure, aquest segon sent lleugerament més barat.

A més, Arielles va observar que hi ha una problemàtica amb els estocs, que ve donada perquè enguany i també l’any passat s’ha tirat molt de reserves i, com a conseqüència, el client està rebent el combustible més tard, ja que és complicat obtenir-lo. Com a factor afegit, la venda també s’ha disparat, i «els clients han començat a comprar abans d’hora», va apuntar Da Silva, i va assenyalar que «a partir de la setmana del 15 d’agost, després que moltes famílies tornéssin de viatge, ja van començar les compres». No obstant això, des del sector encara hi ha incertesa per com anirà la temporada d’hivern, tot i que es preveu una estabilització alhora dels preus i de les compres aviat. 

Quant al transports, els xofers han pujat les seves factures, «i com que estem parlant de matèries, en el cas per exemple de la llenya, que encara no són massa cares, lògicament qualsevol pujada ens afecta», va valorar el gerent de llenyes i carbons Rojo. 
El preu dels pèl·lets també ha patit una pujada d’imports, d’una banda, perquè majoritàriament es fabriquen a base de pi, «que és un arbre que s’està venent molt car avui dia», va assenyalar Arielles, i, d’altra banda, perquè es necessita electricitat per crear-los. En termes comparatius, una tona de llenya costa actualment vora uns 300 euros, i 1.000 quilograms de pèl·let entre 800 i 900 euros. Tanmateix, va destacar que és un producte més net, més fàcil de manipular i que genera molta escalfor. 

Finalment, les parròquies que més llenya i pèl·let compren són les altes, tot i que aquest any s’ha treballat molt amb Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT